Hodnotící škála techniky plaveckého způsobu kraul pro děti mladšího školního věku
Evaluation scale of swimming technique of crawl for children of younger school age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121275Identifiers
Study Information System: 221395
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Dlouhý, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
plavání, plavecký způsob kraul, hodnotící škála, mladší školní věkKeywords (English)
swimming, swimming crawl, rating scale, younger school age1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je sestavení hodnotící škály vhodné k posouzení techniky plaveckého způsobu kraul u dětí mladšího školního věku. Předpokladem práce je rovněž upřesnění vhodné modelové techniky, která by odpovídala uvedenému vývojovému stupni dětí a také vytvoření vhodných kritérií pro posouzení plavecké techniky kraul. Hodnotící škála je dále aplikována na vybraném souboru dětí z Plavecké školy Žabička. Teoretická část se zabývá bližší charakteristikou dětí mladšího školního věku, upřesněním modelové techniky plaveckého způsobu kraul a možnými plaveckými odchylkami u tohoto plaveckého způsobu. Na tyto poznatky navazuje postup vedoucí k sestavení hodnotící škály ano/ne, zhotovení záznamového archu a zhodnocení výsledků. Ke zjištění výsledků byla aplikována metoda pozorování, škálování a metoda kvantitativní analýzy statistických dat pro vyhodnocení. Celkové výsledky škály odhalily u zkoumaného souboru odchylky od modelové techniky v oblasti polohy těla, pohybu dolních končetin, pohybu horních končetin a souhry pohybu horních končetin s dýcháním. KLÍČOVÁ SLOVA plavání, plavecký způsob kraul, hodnotící škála, mladší školní věk
1 ABSTRACT The objective of the diploma thesis is to create a rating scale that would be convenient for the evaluation of the swimming crawl technique of the early age school children. The assumption of the thesis is to specify a model technique, which is corresponding with the stage of development of the children and also formulates criteria for evaluation of the swimming crawl technique. The created scale is later used within a group of children from the swimming school Žabička. The theoretical part of the thesis consists of the closer look at the characteristic of the early age school children, specification of the model swimming crawl technique and possible deviation of this technique. To follow up on this knowledge, a rating scale yes/no is developed, as well as a record sheet and an evaluation procedure. For determination of the results is used a method of observing, scaling and a method of quantitative analysis of statistical data. The final research results revealed deviation from the crawl technique mostly in the body posture, movements of legs, movements of arms and coordination of breathing together with arm movements. KEYWORDS swimming, swimming crawl, rating scale, younger school age