Addressing structural inequality through education access
Řešení strukturální nerovnosti prostřednictvím přístupu ke vzdělání
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121138Identifiers
Study Information System: 214238
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Ndiaye, Sokhna Adele Rosalie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
15. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vzdělání, spravedlnost, rovnost, Dvougenerace, dvougeneračníKeywords (English)
Education, Equity, Equality, Two-Generation, Two-GenVzdělávání bylo dlouho považováno za klíč k pozitivní sociální mobilitě, nicméně přibývající důkazy ukázaly, že pro mnoho studentů s nízkými příjmy jde spíše o mýtus než realitu. Rozdíly mezi studenty pocházejícími z různých sociálně-ekonomických podmínek a rasových skupin jsou stále obtížně eliminovatelné, i přes desetiletí úsilí zaměřeného na školní reformy. Tato práce zkoumá z jiné perspektivy důležitost rozvoje spravedlivějšího přidělování finančních prostředků pro veřejné vzdělávací instituce a také obecného souhlasu, že taková politika je nezbytným krokem ke zvýšení rovnoprávnosti ve vzdělávacím systému. Tato práce rozvíjí téma mezigeneračních vztahů a okolností promítají se do akademických přístupů dítěte a v důsledku toho i jeho akademických výstupů. Pomocí zmíněného ukazatele tato práce přidává k souboru znalostí o daném tématu i novou perspektivu diskurzu o rovnoprávnosti ve vzdělávání a akademických výsledcích s ohledem na Dvougenerační intervenci a její protínání se. K dokončení triangulace jsou použity rozhovory a pozorování vedoucích pracovníků, programových sociálních pracovníků a účastníků úspěšného Dvougeneračního programu. Ty jsou použity jako základní cíle tohoto investigativního výzkumu a dále k rozšíření Dvougenerační intervence, která by mohla vyřešit rozdíly, o což se již...
Elizabeth Davey Public and Social Policy Master's Thesis Abstract Education has long been perceived to be the key to positive social mobility, but mounting evidence has shown that for many low-income students this may be more of a myth than reality. The Achievement Gap between students of different socio-economic and racial groups remains persistently difficult to eliminate despite decades of efforts geared at school reforms. Recognizing the importance of developing more equitable funding allocation for public education institutions, as well as the general consensus that such a policy is an essential step toward increasing equity in the education system, this paper looks at addressing the problem through a different lens. This thesis develops an index of how cross generational relationships and circumstances play into a child's academic access, and as a result, their academic outcomes. Using this index, this thesis adds to the body of knowledge on the topic and a new perspective to the discourse surrounding equity in education, and educational outcomes by considering how Two-Generation interventions can address these intersections. To complete the triangulation, interviews, and observations with leadership staff, program social workers, and participants of a successful Two- Gen program are used to address...