Umělá inteligence pro deskovou hru dáma
Artificial Inteligence for Draughts
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120950Identifiers
Study Information System: 208511
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Hric, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Programming and Software Systems
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
14. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
deskové hry, umělá inteligence, algoritmus minimax, heuristické funkceKeywords (English)
board games, artificial intelligence, minimax algorithm, heuristic functionsDáma je desková hra, která se v různých formách hraje po celém světě. Cílem této práce je teoreticky popsat a implementovat algoritmus umělé inteligence, která bude schopna hrát dámu. Vysvětlíme si co je to algoritmus Minimax, jak ho zefektivnit pomocí Alfa-Beta prořezávání a jeho verzi s omezenou hloubkou, která využívá heuristických ohodnocení. Uvedeme si dvě konkrétní heuristická ohodnocení, jak tyto ohodnocení nahradit neuronovou sítí a jak tyto sítě vyvíjet pomocí evolučních algoritmů. Nakonec uděláme několik experimentů, ve kterých otestujeme vytvořené heuristiky a sítě. Práce je zakončená turnajem, jenž rozhodne který z vyvinutých algoritmů je nejlepší.
Draughts is a board game that is played all around the world in various forms. The aim of this thesis is to describe and implement an artificial intelligence algorithm that will be able to play draughts. We will explain the working of Minimax algorithm, how to enhance it using Alpha-Beta pruning, and its limited-depth version, which uses heuristic evaluations. We will present two hand-crafted heuristic evaluations, how such heuristic evaluation can be replaced with a neural network, and how to develop these networks using evolutionary algorithms. Finally, we will perform experiments in which we will test the created heuristics and networks. At the end of the thesis, we present a tournament that decides which of the developed algorithms is the best.