Analýza historických učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice
The analysis of historical geography textbooks from environmental ethics point of view
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120550Identifiers
Study Information System: 132181
Collections
- Kvalifikační práce [19610]
Author
Advisor
Referee
Bartoš, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce se zabývá analýzou historických učebnic zeměpisu pro základní a střední školy z hlediska přístupu k environmentální etice. Při procesu analýzy byly hledány výroky environmentální tématiky, které byly následně hodnoceny a rozděleny do odpovídajících směrů environmentální etiky. Výsledky byly graficky zpracovány a srovnány s prací od Seidlové (2010), která podobný výzkum prováděla na učebnicích současných. Z výzkumu vyplývá, že se v historických učebnicích vyskytuje převážně směr antropocentrický, biocentrický a ekocentrický, přičemž z těchto směrů je nejvíce zastoupen směr antropocentrický. Teocentrický směr a směr evoluční etiky se objevil jen v ojedinělých případech. V současných učebnicích je tomu stejně, s tím rozdílem, že je nejvíce zastoupen ekocentrismus. Největší odlišnost mezi historickými a současnými učebnicemi je v počtu výroků a jejich jednoznačností. Bylo zjištěno, že směrem do současnosti se počet a jednoznačnosti výroků zvyšují. Důvodem by mohla být fáze vývoje a pokrok, ve kterém se společnost nacházela. Klíčová slova environmentální etika, geografické vzdělávání, historické učebnice zeměpisu, vztah člověka a přírody, hodnocení učebnic, environmentální výchova
The bachelor thesis focuses on analysis of historical textbooks for primary and secondary schools from the perspective of the environmental ethics. During the analysis process, statements of environmental issues were sought, which were evaluated and divided into appropriate directions of environmental ethics. The results were graphically processed and compared with the work of Seidlová (2010), who conducted similar research on contemporary textbooks. The research shows that in historical textbooks the anthropocentric, biocentric and ecocentric directions occur mainly, while the anthropocentric direction is the most represented of these directions. The theocentric direction and the direction of evolutionary ethics appeared only in a few cases. The similar scheme is in current textbooks, with the difference that ecocentrism is the most represented. The biggest difference between historical and contemporary textbooks is in the number of statements and their unambiguity. It was found that the number and unambiguity of statements is increasing towards the present.. The reason could be the stage of development and progress in which the society found itself. Keys words environmental ethics, geographical education, historical textbooks of geography, the man-nature relationship, evaluation of textbooks,...