Zátěžové faktory v práci učitele konkrétní školy
Stress factors and their possible effect on the teachers in a selected school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120248Identifikátory
SIS: 223411
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mojžíšová, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
stres, stresory, zátěž, duševní hygiena, syndrom vyhořeníKlíčová slova (anglicky)
stress, stressors, mental hygiene, burn-outTématem diplomové práce jsou zátěžové faktory v práci učitelů konkrétní školy. V teoretické části se zabývá působením zátěžových a rizikových faktorů, které negativně ovlivňují práci učitele, jež působí na duševní zdraví. Stres, stresové situace, jejich příčiny a zvládání jsou jedním z témat první části práce. Dále se práce věnuje syndromu vyhoření, jeho nejčastějším příčinám, prevencí a nakonec některým způsobům relaxace vedoucím k předcházení již zmíněného syndromu vyhoření. Téměř posledním významným tématem teoretické části diplomové práce je duševní hygiena, její historie, vnímání duševní hygieny v širším a užším slova smyslu. Dodržování zásad psychohygieny působí jako nástroj vedoucí k podpoře duševního zdraví a současně předchází syndromu vyhoření. Profesní rozvoj jako nástroj pro podporu duševní hygieny a příklad konkrétních technik jsou závěrečným tématem teoretické části diplomové práce. Praktická část diplomové práce se zabývá výzkumem zaměřujícím se na zátěžové faktory učitelů na Soukromé střední a základní škole, s.r.o. v Mladé Boleslavi. Smíšeným výzkumem, tj. dotazníkem, rozhovorem a pozorováním, jsem zjišťovala do jaké míry je na této škole stresující učitelské povolání, zda některým učitelům nehrozí syndrom vyhoření. Jako součást dotazníku byly také otázky zaměřující se na volný...
This diploma thesis focuses on stress factors and their possible effect on the teachers in a selected school. The theoretical part describes stressful and risk factors, which negatively influence the occupation of a teacher and therefore affect teachers' mental health. Not only stress and stressful situations are described in this chapter but also their causes and possible techniques to manage them. This part also deals with occupational burnout and its most common causes. Further, the occupational burnout prevention and relaxation techniques to avoid the burnout are described. The last important topic in the theoretical part is mental hygiene and how is mental hygiene perceived. This topic also concentrates on principles of mental hygiene, which are considered to be a tool for supporting mental health and can help avoid the mentioned syndrome. The final theoretical part describes professional development as a kind of protection of mental hygiene and gives examples of selected specific techniques. The practical part of the diploma thesis contains a research, which is focused on stressful factors influencing the teachers working in Soukromá střední škola a Základní škola, s.r.o. in Mladá Boleslav. The methods of questionnaire, interview and observation are used to find out the stress level...
