Alternativní přístupy ke vzdělávání na vybraných středních školách
Alternative Approaches to Education at Selected High Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120137Identifiers
Study Information System: 214372
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management - Education
Department
Department of Education
Date of defense
16. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Alternativní přístupy ke vzdělávání|alternativní školy|střední školy|inovace ve vzdělávání|případová studieKeywords (English)
Alternative Approaches to Education|Alternative Schools|High Schools|Inovations in Education|Case studyDiplomová práce se zabývá alternativními přístupy ke vzdělávání na středních školách v České republice. Východisky práce jsou především historické souvislosti alternativního vzdělávání a charakteristika prostředí českých středních škol a jejich studentů se zaměřením na školy soukromé. Hlavními oblastmi zájmu teoretické části práce jsou konkrétní didaktické principy, vybrané formy a metody výuky, formativní způsob hodnocení a specifické postavení učitele, jež byly na základě výzkumu stanoveny v kontextu inovativních přístupů ke vzdělávání jako klíčové. Práce dále poskytuje stručný přehled pražských středních škol, které jsou považovány za inovativní. V rámci empirického šetření jsou detailně zkoumány dvě střední školy tohoto typu, jejichž příběhy jsou metodou vícečetné případové studie komplexně zpracovány. Klíčová slova: Alternativní přístupy ke vzdělávání, alternativní školy, střední školy, inovace ve vzdělávání, případová studie
The thesis deals with alternative approaches to education at high schools in the Czech Republic. The starting points of the thesis are mainly the historical context of alternative education and the characteristics of the Czech high schools and their students with a focus on private schools. The main areas of interest are some didactic principles, selected forms and methods of teaching, formative assessment and specific position of a teacher, which are stated as crucial, based on the research findings. The thesis also provides a brief overview of high schools in Prague which are considered innovative. Two such high schools are examined in detail in the empirical survey. Their stories are comprehensively processed using the multiple case study method. Key words: Alternative Approaches to Education, Alternative Schools, High Schools, Innovations in Education, Case study