dc.contributor.advisor | Nekovářová, Tereza | |
dc.creator | Píšová, Martina | |
dc.date.accessioned | 2021-03-26T09:23:05Z | |
dc.date.available | 2021-03-26T09:23:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/119850 | |
dc.description.abstract | Episodická paměť nám umožňuje si zapamatovat a později si vybavit životní události, které jsme v minulosti zažili. Jde o typ dlouhodobé deklarativní paměti, která jako kognitivní celek po narození prodělává specifický vývoj. Pro testování episodické paměti byl vyvinut tzv. "model episodické paměti", který akcentuje kontext, ve kterém je episodická vzpomínka uložena, a který obsahuje tři základní složky, a to: "Co se stalo", "Kde se to stalo" a "Kdy se to stalo". Cílem práce je zavedení nové baterie testů episodické paměti spolu s posouzením její vhodnosti vzhledem k věku dětí (5-6 let), na kterých byla baterie testována. Pro testování bylo užito několik typů testů, založených především na testování výše zmíněných tří složek ("Co", "Kde", "Kdy"). Používali jsme ale také testy zaměřené na autobiografickou složku (zkoumání různé perspektivy - aktér/ pozorovatel - při zapamatování si děje jednotlivé episody), nebo časování vzpomínek na autobiografické ose. Jako kontrolu jsme používali zavedené testy z testové baterie NEPSY (test verbální paměti). Z nasbíraných dat jsme zjišťovali: závislost úspěšnosti v testech na věku testovaných dětí, vztah mezi výkonem v jednotlivývh testech, závislost počtu chyb na úrovni testu a na jednotlivých složkách "Co", "Kde" a "Pořadí". Efekt věku se potvrdil v testu... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Episodic memory enables us to remember and recall life events from the past. Episodic memory is a specific type of long-term declarative memory, which undergoes changes in ontogeny. To examinate of episodic memory, "episodic-like memory model", was developed. This model focuses on three basic components of episodic memory: "What happened", "Where did it happen" and "When did it happen". The aim of this diploma thesis is to develop and to validate of particular tests of episodic memory with consideration for their feasibility for preschool children. In order to study episodic memory we used an "episodic-like memory model" and experiments which focused on: children's verbal ability, differentiation of two perspectives during remembering of events and timing memories on an autobiographical axis. We aimed to inspect the effect of age on performance in these tests, possible links between performance in these experiments and the effect of level and the three components of episodic memory on number of errors made. In our dataset we found a significant effect of the age of children in Sentence repetition test and in test of Object collection in the virtual house, in the same test we found a effect of the level on number of errors. We also found a significant correlation between correct responses in verbal... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | episodic-like memory | en_US |
dc.subject | ontogeny | en_US |
dc.subject | episodic memory | en_US |
dc.subject | semantic memory | en_US |
dc.subject | autobiographic memory | en_US |
dc.subject | paměť epizodického typu | cs_CZ |
dc.subject | ontogeneze | cs_CZ |
dc.subject | epizodická paměť | cs_CZ |
dc.subject | sémantická paměť | cs_CZ |
dc.subject | autobiografická paměť | cs_CZ |
dc.title | Ontogeneze episodické paměti u dětí předškolního věku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-07-16 | |
dc.description.department | Katedra zoologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Zoology | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.identifier.repId | 197518 | |
dc.title.translated | Ontogenesis of episodic memory in preschool children | en_US |
dc.contributor.referee | Petrásek, Tomáš | |
dc.identifier.aleph | 002377357 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Biology for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra zoologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Zoology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Biology for Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Episodická paměť nám umožňuje si zapamatovat a později si vybavit životní události, které jsme v minulosti zažili. Jde o typ dlouhodobé deklarativní paměti, která jako kognitivní celek po narození prodělává specifický vývoj. Pro testování episodické paměti byl vyvinut tzv. "model episodické paměti", který akcentuje kontext, ve kterém je episodická vzpomínka uložena, a který obsahuje tři základní složky, a to: "Co se stalo", "Kde se to stalo" a "Kdy se to stalo". Cílem práce je zavedení nové baterie testů episodické paměti spolu s posouzením její vhodnosti vzhledem k věku dětí (5-6 let), na kterých byla baterie testována. Pro testování bylo užito několik typů testů, založených především na testování výše zmíněných tří složek ("Co", "Kde", "Kdy"). Používali jsme ale také testy zaměřené na autobiografickou složku (zkoumání různé perspektivy - aktér/ pozorovatel - při zapamatování si děje jednotlivé episody), nebo časování vzpomínek na autobiografické ose. Jako kontrolu jsme používali zavedené testy z testové baterie NEPSY (test verbální paměti). Z nasbíraných dat jsme zjišťovali: závislost úspěšnosti v testech na věku testovaných dětí, vztah mezi výkonem v jednotlivývh testech, závislost počtu chyb na úrovni testu a na jednotlivých složkách "Co", "Kde" a "Pořadí". Efekt věku se potvrdil v testu... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Episodic memory enables us to remember and recall life events from the past. Episodic memory is a specific type of long-term declarative memory, which undergoes changes in ontogeny. To examinate of episodic memory, "episodic-like memory model", was developed. This model focuses on three basic components of episodic memory: "What happened", "Where did it happen" and "When did it happen". The aim of this diploma thesis is to develop and to validate of particular tests of episodic memory with consideration for their feasibility for preschool children. In order to study episodic memory we used an "episodic-like memory model" and experiments which focused on: children's verbal ability, differentiation of two perspectives during remembering of events and timing memories on an autobiographical axis. We aimed to inspect the effect of age on performance in these tests, possible links between performance in these experiments and the effect of level and the three components of episodic memory on number of errors made. In our dataset we found a significant effect of the age of children in Sentence repetition test and in test of Object collection in the virtual house, in the same test we found a effect of the level on number of errors. We also found a significant correlation between correct responses in verbal... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Hocko Fajnerová, Iveta | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990023773570106986 | |