Osadníci z Katanu
Settlers of Catan
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119379Identifiers
Study Information System: 191420
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Pilát, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
7. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
umělá inteligence, zpětnovazební učení, expectimax, hraKeywords (English)
artifitial intelligence, reinforcement learning, expectimax, gameV této práci se zabýváme implementací stolní hry Osadníci z Katanu a umělé inteligence hrající tuto hru. Umělá inteligence je založena na kombinaci expecti- maxu a zpětnovazebního učení. S využitím zpětnovazebního učení se nám podařilo vyvinout agenta, který zvládá rozumně hrát. Strategii naučenou zpětnovazebním učením jsme úspěšně vylepšili využitím expectimaxu. Výsledný agent je schopný vyhrát proti průměrnému lidskému hráči.
In this thesis, we work on implementation of the board game Settlers of Ca- tan and artifitial intelligence playing this game. The artificial intelligence is based on a combination of expectimax and reinforcement learning. Using reinforcement learning, we have been able to develop an agent who can play reasonably. We ma- naged to improve the policy learned by reinforcement learning using expectimax. The resulting agent is able to win aganist average human player.