Různé úrovně badatelské výuky ve fyzikálních experimentech
Different levels of inquiry in physics experiments
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119290Identifikátory
SIS: 199200
Kolekce
- Kvalifikační práce [11217]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koudelková, Věra
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky - Učitelství matematiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
3. 7. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
badatelská výuka, experimentování studentů, videostudie, skupinová práceKlíčová slova (anglicky)
inquiry, IBSE, student experiments, videostudy, group workTato práce se zabývá čtyřmi úrovněmi badatelské výuky. V první kapitole je uvedena charakteristika badatelské výuky a stručná rešerše studií zabývajících se efektivitou badatelské výuky. V rámci této práce byly vytvořeny pracovní listy se zadáním experimentů s kyvadlem a hydrostatickým tlakem na čtyřech úrovních badatelské výuky. Byl také vytvořen dotazník, na jehož základě byli studenti rozděleni do čtyř skupin a dotazník, který zjišťuje, jestli studenti rozumí jevům, se kterými experimentovali. Hlavní část se zabývá činnostmi studentů při práci s vytvořenými pracovními listy. Studenti prvního ročníku SŠ experimentovali podle pracovních listů a byli u toho natáčeni na videokamery. Následně byly vytvořeny kódy popisující jednotlivé činnosti studentů, které jsme použili k videostudii práce těchto studentů. Získali jsme tak informace o činnostech studentů během experimentování na různých úrovních badatelské výuky.
The thesis is focused on four levels of the Inquiry-Based Science Education (IBSE). The first chapter describes IBSE in detail and also highlights the studies focused on the efficiency of IBSE. Pendulum and hydrostatic pressure experiments worksheets were created on the four levels of IBSE. A questionnaire reflecting some aspects of students' personalities were created and students were split into groups according to their answers. Another questionnaire about experiments and understanding of the physical phenomena was created. The central theme of this thesis focuses on the students' activities while they were working on the created worksheets. First year students from high school experimented following the created worksheets and they were recorded on the video during their work. We used codes to describe and differentiate the activities in the videos and we studied their distribution afterwards. From the recordings we then obtained information about the students' activities during experimentation at different levels of IBSE.