Různé úrovně badatelské výuky ve fyzikálních experimentech
Different levels of inquiry in physics experiments
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119290Identifiers
Study Information System: 199200
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Koudelková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
3. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
badatelská výuka, experimentování studentů, videostudie, skupinová práceKeywords (English)
inquiry, IBSE, student experiments, videostudy, group workTato práce se zabývá čtyřmi úrovněmi badatelské výuky. V první kapitole je uvedena charakteristika badatelské výuky a stručná rešerše studií zabývajících se efektivitou badatelské výuky. V rámci této práce byly vytvořeny pracovní listy se zadáním experimentů s kyvadlem a hydrostatickým tlakem na čtyřech úrovních badatelské výuky. Byl také vytvořen dotazník, na jehož základě byli studenti rozděleni do čtyř skupin a dotazník, který zjišťuje, jestli studenti rozumí jevům, se kterými experimentovali. Hlavní část se zabývá činnostmi studentů při práci s vytvořenými pracovními listy. Studenti prvního ročníku SŠ experimentovali podle pracovních listů a byli u toho natáčeni na videokamery. Následně byly vytvořeny kódy popisující jednotlivé činnosti studentů, které jsme použili k videostudii práce těchto studentů. Získali jsme tak informace o činnostech studentů během experimentování na různých úrovních badatelské výuky.
The thesis is focused on four levels of the Inquiry-Based Science Education (IBSE). The first chapter describes IBSE in detail and also highlights the studies focused on the efficiency of IBSE. Pendulum and hydrostatic pressure experiments worksheets were created on the four levels of IBSE. A questionnaire reflecting some aspects of students' personalities were created and students were split into groups according to their answers. Another questionnaire about experiments and understanding of the physical phenomena was created. The central theme of this thesis focuses on the students' activities while they were working on the created worksheets. First year students from high school experimented following the created worksheets and they were recorded on the video during their work. We used codes to describe and differentiate the activities in the videos and we studied their distribution afterwards. From the recordings we then obtained information about the students' activities during experimentation at different levels of IBSE.