Zobrazit minimální záznam

Ethics issues in psychotherapy: attitudes, experience and decision making
dc.contributor.advisorRodriguez Manchola, Mabel Virginia
dc.creatorKročková, Nikola
dc.date.accessioned2020-07-23T09:55:28Z
dc.date.available2020-07-23T09:55:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119249
dc.description.abstractThis thesis deals with ethics in psychotherapy. In the theoretical part, both of these disciplines are presented and I specifically mention individual ethical dilemmas that a psychotherapist may encounter during his work (dual relationships, confidentiality, respect, and d.c.), professional attitudes and resources in the decision-making of ethical dilemmas. The empirical section describes the implemented quantitative research, which maps the experiences and attitudes of 64 psychotherapists to the various ethical issues and resources they use in decision making of ethical dilemmas. Among the results of the work is the order of ethical questions according to how much psychotherapists experience them and how much non/ethical they evaluate such behavior. The questions which are ethically questionable are also presented. One of the hypotheses tested, whether the higher frequency of experience of psychotherapists leads to a more extreme assessment of the ethics of individual situation, was not supported (average correlation coefficient=0.064). On the contrary, the hypothesis that the more psychotherapists encounter a given ethically demanding situation, the more ethical their attitude towards it is supported by a moderate relationship (average correlation coefficient=0.316). Psychotherapists identified...en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá etikou v psychoterapii. V teoretické části jsou představeny oba tyto obory a specificky se zmiňuji o jednotlivých etických dilematech, se kterými se psychoterapeut během své práce může setkat (duální vztahy, mlčenlivost, respekt ad.), profesním postojům a zdrojům v rozhodování etických dilemat. Výzkumná část popisuje realizovaný kvantitativní výzkum, který mapuje zkušenosti a postoje 64 psychoterapeutů vůči různým etickým otázkám a zdroje, kterých využívají při rozhodování etických dilemat. Mezi výsledky práce patří pořadí etických otázek dle toho, nakolik je psychoterapeuti zažívají, a dle toho, jak moc ne/etické popisované chování hodnotí. Uvedeny jsou otázky, které jsou z etického hlediska sporné. Jedna z ověřovaných otázek, zdali vyšší četnost zkušenosti psychoterapeutů vede k více extrémnímu hodnocení etičnosti jednotlivých situací, podpořena nebyla (průměrný korelační koeficient=0,064). Naopak předpoklad, že čím více se psychoterapeuti s danou eticky náročnou situací setkávají, tím spíše je jejich postoj vůči ní více etický, byl podpořen středně silným vztahem (průměrný korelační koeficient=0,316). Jako téměř většinově nejvíce používaným zdrojem při rozhodování etických dilemat byly psychoterapeuty označeny vlastní etické normy (46,9 %). Výsledky byly interpretovány a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEthics|psychotherapy|dilema|psychotherapist|professional attitudes|decision makingen_US
dc.subjectEtika|psychoterapie|dilema|psychoterapeut|profesní postoje|rozhodovánícs_CZ
dc.titleEtické otázky v psychoterapii: postoje, zkušenosti a rozhodovánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-18
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId214725
dc.title.translatedEthics issues in psychotherapy: attitudes, experience and decision makingen_US
dc.contributor.refereeNajbrtová, Kristina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá etikou v psychoterapii. V teoretické části jsou představeny oba tyto obory a specificky se zmiňuji o jednotlivých etických dilematech, se kterými se psychoterapeut během své práce může setkat (duální vztahy, mlčenlivost, respekt ad.), profesním postojům a zdrojům v rozhodování etických dilemat. Výzkumná část popisuje realizovaný kvantitativní výzkum, který mapuje zkušenosti a postoje 64 psychoterapeutů vůči různým etickým otázkám a zdroje, kterých využívají při rozhodování etických dilemat. Mezi výsledky práce patří pořadí etických otázek dle toho, nakolik je psychoterapeuti zažívají, a dle toho, jak moc ne/etické popisované chování hodnotí. Uvedeny jsou otázky, které jsou z etického hlediska sporné. Jedna z ověřovaných otázek, zdali vyšší četnost zkušenosti psychoterapeutů vede k více extrémnímu hodnocení etičnosti jednotlivých situací, podpořena nebyla (průměrný korelační koeficient=0,064). Naopak předpoklad, že čím více se psychoterapeuti s danou eticky náročnou situací setkávají, tím spíše je jejich postoj vůči ní více etický, byl podpořen středně silným vztahem (průměrný korelační koeficient=0,316). Jako téměř většinově nejvíce používaným zdrojem při rozhodování etických dilemat byly psychoterapeuty označeny vlastní etické normy (46,9 %). Výsledky byly interpretovány a...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with ethics in psychotherapy. In the theoretical part, both of these disciplines are presented and I specifically mention individual ethical dilemmas that a psychotherapist may encounter during his work (dual relationships, confidentiality, respect, and d.c.), professional attitudes and resources in the decision-making of ethical dilemmas. The empirical section describes the implemented quantitative research, which maps the experiences and attitudes of 64 psychotherapists to the various ethical issues and resources they use in decision making of ethical dilemmas. Among the results of the work is the order of ethical questions according to how much psychotherapists experience them and how much non/ethical they evaluate such behavior. The questions which are ethically questionable are also presented. One of the hypotheses tested, whether the higher frequency of experience of psychotherapists leads to a more extreme assessment of the ethics of individual situation, was not supported (average correlation coefficient=0.064). On the contrary, the hypothesis that the more psychotherapists encounter a given ethically demanding situation, the more ethical their attitude towards it is supported by a moderate relationship (average correlation coefficient=0.316). Psychotherapists identified...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV