"Dazlak - Skinhead" a "Oi! Warning" - Skinheadi jako hrozba pro německou společnost?
"Oi! Warning" and "Dazlak - Skinhead" - Skinheads as a threat for German society?
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119233Identifikátory
SIS: 224037
Kolekce
- Kvalifikační práce [18180]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zelená, Alena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Česko-německá studia/Deutsch-Tschechische Studien
Katedra / ústav / klinika
Katedra německých a rakouských studií
Datum obhajoby
18. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
němečtí skinheadi, subkultura, film, porovnání, 90. léta, pravicový extremismus, násilíKlíčová slova (anglicky)
German skinheads, subculture, movie, comparison, 90s, right-wing extremism, violencePráce se zabývá německou skinheadskou subkulturou v 90. letech a její prezentací v dobových filmech Dazlak - Skinhead a Oi! Warning. Nejdříve v teoretické části popisuje vznik a vlastnosti skinheadské subkultury ve Velké Británii a její vývoj v Německu. Poté se zaměřuje na zmíněné dva filmy, zařazuje je do kontextu historie hnutí skinheadů v Německu a uvádí jejich děj a charakteristiku. Dále analyzuje prezentaci skinheadů v těchto filmech na základě čtyř tezí, které dle odborné literatury skinheady definují. Literatura udává, že skinheadi inklinují k pravicovému extremismu, násilí a agresi, pocházejí z dělnické třídy a mají specifický životní styl, který se vyznačuje poslechem skinheadské hudby, návštěvami večírků a koncertů a konzumací alkoholu. Většinu těchto tezí tyto dva filmy potvrzují, přesto ale oba filmy subkulturu prezentují jiným způsobem. Černobílý film Oi! Warning svoji pozornost nekoncentruje na problematiku pravicového extremismu, nýbrž na násilí, agresi a skinheadský životní styl. Vzhledem k jeho celkové estetice, tragickému konci a záporné postavě "pravého" skinheada Komy, lze tvrdit, že tento film subkulturu prezentuje negativně. Snímek Dazlak - Skinhead se snaží předsudky o skinheadech vyvrátit. U skinheadského hlavního hrdiny se zaměřuje nejen na jeho násilí, nýbrž i na jeho politické...
This thesis deals with the German skinhead subculture in the 1990s and its presentation in the contemporary films Dazlak - Skinhead and Oi! Warning. Firstly, the theoretical part describes the origin and attributes of the skinhead subculture in Great Britain and its evolution in Germany. Afterwards, it focuses on the two films, puts them into the context of the history of the skinhead movement in Germany and introduces their storyline and characteristics. Furthermore, the presentation of skinheads in these films is analysed. The basis of the analysis are four theses, which the specialist literature defines for the skinheads characteristic: tendency to right-wing extremism, violence and aggression, the working-class origin and specific lifestyle characterized by listening to skinhead music, drinking alcohol and attending parties and concerts. Most of these statements are confirmed by the two films. However, both of them present the subculture in a different way. The black and white film Oi! Warning does not focus on the issue of right-wing extremism but on violence, aggression and skinhead lifestyle. For its overall aesthetics, tragic ending and the negative character of the "real" skinhead Koma, it can be argued that this film presents the subculture in a negative way. Dazlak - Skinhead tries to disprove...