Zobrazit minimální záznam

Emil Filla for Freedom of Art - Fight of the Artist Against Totalitarian Regimes
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorFabiánová, Kristýna
dc.date.accessioned2020-07-22T09:58:46Z
dc.date.available2020-07-22T09:58:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119107
dc.description.abstractThe thesis focuses on Emil Filla and aims to depict his moral opinion in the context of his work, with an emphasis on the 1930s, when his liberal values are confronted with the threat of totalitarian regimes. I start with a description of Filla's work and social activities before the First World War: I mention his connection with the artistic groups Osma and Skupina výtvarných umělců. Then I describe his life in the Netherlands, where he was forced to exile after the outbreak of the First World War: I pay attention mainly to his resistance activities, to the publication of the magazine Michel im Stumpf, but also to his interest in Dutch art, which can be associated with Filla's admiration of the free spirit of the Dutch nation. I also analyze the text Cesta tvořivosti (The Path of Creativity), which he wrote during the exile and in which he formulates his artist's aesthetic and philosophical attitude. Subsequently, I focus on the interwar period, describing Filla's involvement in the activities of the Mánes Fine Artists Society (Spolek výtvarných umělců Mánes). Main part of the thesis is dedicated to the analysis of the articles featured in the magazine Volné směry which was published by the Mánes, which Filla led as the chief editor between 1933-1939. I go over articles on the Soviet Union, German...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá osobností Emila Filly a snaží se v kontextu jeho tvorby vykreslit jeho morální stanoviska, a to s důrazem na 30. léta dvacátého století, kdy jsou jeho liberální postoje konfrontovány s hrozbou totalitních režimů. Začínám zevrubným popisem Fillovy tvorby a společenských aktivit v období před první světovou válkou: zmiňuji jeho působení ve skupině Osma i ve Skupině výtvarných umělců. Následně popisuji jeho holandský exil, ke kterému byl donucen po vypuknutí první světové války, a pozornost upínám především na jeho odbojovou činnost, dále na vydávání časopisu Michel im Stumpf, ale také na jeho zájem o holandské umění, které je spojeno s obdivem k svobodné povaze holandského národa. Věnuji se také analýze textu Cesta tvořivosti, který během exilu vznikl, a de Filla formuluje své estetické i filosofické postoje. Následně se věnuji meziválečnému období, popisuji Fillovo zapojení do činnosti Spolku výtvarných umělců Mánes. Velká část práce je pak věnována analýze textů z časopisu Volné směry vydávaného Spolkem výtvarných umělců Mánes, který Filla coby hlavní redaktor v letech 1933-1939 vedl. Věnuji se článkům o Sovětském svazu, německém umění, španělské občanské válce, ale i těm, které se týkají fenoménu politického a kulturního útlaku obecně. Dále popisuji dva Fillovy projevy z roku 1937,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEmil Filla|Czech art of the 1930s|surrealism|expressionism|anti-fascism|anti-nazismen_US
dc.subjectEmil Filla|české umění 30. let 20. století|surrealismus|expresionismus|antifašismus|antinacismuscs_CZ
dc.titleEmil Filla za svobodu umění - umělcův boj proti idejím totalitních režimůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-15
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId214644
dc.title.translatedEmil Filla for Freedom of Art - Fight of the Artist Against Totalitarian Regimesen_US
dc.contributor.refereeKlimešová, Marie
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csPráce se zabývá osobností Emila Filly a snaží se v kontextu jeho tvorby vykreslit jeho morální stanoviska, a to s důrazem na 30. léta dvacátého století, kdy jsou jeho liberální postoje konfrontovány s hrozbou totalitních režimů. Začínám zevrubným popisem Fillovy tvorby a společenských aktivit v období před první světovou válkou: zmiňuji jeho působení ve skupině Osma i ve Skupině výtvarných umělců. Následně popisuji jeho holandský exil, ke kterému byl donucen po vypuknutí první světové války, a pozornost upínám především na jeho odbojovou činnost, dále na vydávání časopisu Michel im Stumpf, ale také na jeho zájem o holandské umění, které je spojeno s obdivem k svobodné povaze holandského národa. Věnuji se také analýze textu Cesta tvořivosti, který během exilu vznikl, a de Filla formuluje své estetické i filosofické postoje. Následně se věnuji meziválečnému období, popisuji Fillovo zapojení do činnosti Spolku výtvarných umělců Mánes. Velká část práce je pak věnována analýze textů z časopisu Volné směry vydávaného Spolkem výtvarných umělců Mánes, který Filla coby hlavní redaktor v letech 1933-1939 vedl. Věnuji se článkům o Sovětském svazu, německém umění, španělské občanské válce, ale i těm, které se týkají fenoménu politického a kulturního útlaku obecně. Dále popisuji dva Fillovy projevy z roku 1937,...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on Emil Filla and aims to depict his moral opinion in the context of his work, with an emphasis on the 1930s, when his liberal values are confronted with the threat of totalitarian regimes. I start with a description of Filla's work and social activities before the First World War: I mention his connection with the artistic groups Osma and Skupina výtvarných umělců. Then I describe his life in the Netherlands, where he was forced to exile after the outbreak of the First World War: I pay attention mainly to his resistance activities, to the publication of the magazine Michel im Stumpf, but also to his interest in Dutch art, which can be associated with Filla's admiration of the free spirit of the Dutch nation. I also analyze the text Cesta tvořivosti (The Path of Creativity), which he wrote during the exile and in which he formulates his artist's aesthetic and philosophical attitude. Subsequently, I focus on the interwar period, describing Filla's involvement in the activities of the Mánes Fine Artists Society (Spolek výtvarných umělců Mánes). Main part of the thesis is dedicated to the analysis of the articles featured in the magazine Volné směry which was published by the Mánes, which Filla led as the chief editor between 1933-1939. I go over articles on the Soviet Union, German...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV