dc.contributor.advisor | Rakušanová, Marie | |
dc.creator | Fabiánová, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2020-07-22T09:58:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-22T09:58:46Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/119107 | |
dc.description.abstract | The thesis focuses on Emil Filla and aims to depict his moral opinion in the context of his work, with an emphasis on the 1930s, when his liberal values are confronted with the threat of totalitarian regimes. I start with a description of Filla's work and social activities before the First World War: I mention his connection with the artistic groups Osma and Skupina výtvarných umělců. Then I describe his life in the Netherlands, where he was forced to exile after the outbreak of the First World War: I pay attention mainly to his resistance activities, to the publication of the magazine Michel im Stumpf, but also to his interest in Dutch art, which can be associated with Filla's admiration of the free spirit of the Dutch nation. I also analyze the text Cesta tvořivosti (The Path of Creativity), which he wrote during the exile and in which he formulates his artist's aesthetic and philosophical attitude. Subsequently, I focus on the interwar period, describing Filla's involvement in the activities of the Mánes Fine Artists Society (Spolek výtvarných umělců Mánes). Main part of the thesis is dedicated to the analysis of the articles featured in the magazine Volné směry which was published by the Mánes, which Filla led as the chief editor between 1933-1939. I go over articles on the Soviet Union, German... | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zabývá osobností Emila Filly a snaží se v kontextu jeho tvorby vykreslit jeho morální stanoviska, a to s důrazem na 30. léta dvacátého století, kdy jsou jeho liberální postoje konfrontovány s hrozbou totalitních režimů. Začínám zevrubným popisem Fillovy tvorby a společenských aktivit v období před první světovou válkou: zmiňuji jeho působení ve skupině Osma i ve Skupině výtvarných umělců. Následně popisuji jeho holandský exil, ke kterému byl donucen po vypuknutí první světové války, a pozornost upínám především na jeho odbojovou činnost, dále na vydávání časopisu Michel im Stumpf, ale také na jeho zájem o holandské umění, které je spojeno s obdivem k svobodné povaze holandského národa. Věnuji se také analýze textu Cesta tvořivosti, který během exilu vznikl, a de Filla formuluje své estetické i filosofické postoje. Následně se věnuji meziválečnému období, popisuji Fillovo zapojení do činnosti Spolku výtvarných umělců Mánes. Velká část práce je pak věnována analýze textů z časopisu Volné směry vydávaného Spolkem výtvarných umělců Mánes, který Filla coby hlavní redaktor v letech 1933-1939 vedl. Věnuji se článkům o Sovětském svazu, německém umění, španělské občanské válce, ale i těm, které se týkají fenoménu politického a kulturního útlaku obecně. Dále popisuji dva Fillovy projevy z roku 1937,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Emil Filla|Czech art of the 1930s|surrealism|expressionism|anti-fascism|anti-nazism | en_US |
dc.subject | Emil Filla|české umění 30. let 20. století|surrealismus|expresionismus|antifašismus|antinacismus | cs_CZ |
dc.title | Emil Filla za svobodu umění - umělcův boj proti idejím totalitních režimů | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-15 | |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 214644 | |
dc.title.translated | Emil Filla for Freedom of Art - Fight of the Artist Against Totalitarian Regimes | en_US |
dc.contributor.referee | Klimešová, Marie | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá osobností Emila Filly a snaží se v kontextu jeho tvorby vykreslit jeho morální stanoviska, a to s důrazem na 30. léta dvacátého století, kdy jsou jeho liberální postoje konfrontovány s hrozbou totalitních režimů. Začínám zevrubným popisem Fillovy tvorby a společenských aktivit v období před první světovou válkou: zmiňuji jeho působení ve skupině Osma i ve Skupině výtvarných umělců. Následně popisuji jeho holandský exil, ke kterému byl donucen po vypuknutí první světové války, a pozornost upínám především na jeho odbojovou činnost, dále na vydávání časopisu Michel im Stumpf, ale také na jeho zájem o holandské umění, které je spojeno s obdivem k svobodné povaze holandského národa. Věnuji se také analýze textu Cesta tvořivosti, který během exilu vznikl, a de Filla formuluje své estetické i filosofické postoje. Následně se věnuji meziválečnému období, popisuji Fillovo zapojení do činnosti Spolku výtvarných umělců Mánes. Velká část práce je pak věnována analýze textů z časopisu Volné směry vydávaného Spolkem výtvarných umělců Mánes, který Filla coby hlavní redaktor v letech 1933-1939 vedl. Věnuji se článkům o Sovětském svazu, německém umění, španělské občanské válce, ale i těm, které se týkají fenoménu politického a kulturního útlaku obecně. Dále popisuji dva Fillovy projevy z roku 1937,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on Emil Filla and aims to depict his moral opinion in the context of his work, with an emphasis on the 1930s, when his liberal values are confronted with the threat of totalitarian regimes. I start with a description of Filla's work and social activities before the First World War: I mention his connection with the artistic groups Osma and Skupina výtvarných umělců. Then I describe his life in the Netherlands, where he was forced to exile after the outbreak of the First World War: I pay attention mainly to his resistance activities, to the publication of the magazine Michel im Stumpf, but also to his interest in Dutch art, which can be associated with Filla's admiration of the free spirit of the Dutch nation. I also analyze the text Cesta tvořivosti (The Path of Creativity), which he wrote during the exile and in which he formulates his artist's aesthetic and philosophical attitude. Subsequently, I focus on the interwar period, describing Filla's involvement in the activities of the Mánes Fine Artists Society (Spolek výtvarných umělců Mánes). Main part of the thesis is dedicated to the analysis of the articles featured in the magazine Volné směry which was published by the Mánes, which Filla led as the chief editor between 1933-1939. I go over articles on the Soviet Union, German... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |