Euroskepticismus v českých médiích
Euroscepticism in the Czech media
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119029Identifiers
Study Information System: 215300
Collections
- Kvalifikační práce [14457]
Author
Advisor
Referee
Köpplová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
30. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Euroskepticismus, média, politika, Evropská unie, Česká republika, kvantitativní obsahová analýzaKeywords (English)
Euroscepticism, media, politics, European Union, the Czech Republic, quantitative content analysisO České republice se často tvrdí, že je to země euroskeptická. Tyto názory pramení zejména z výsledků průzkumů veřejného mínění, neboť např. výsledky voleb nevykazují vyšší úspěchy euroskeptických stran a koneckonců i referendum o vstupu Česka do EU dopadlo jasně pozitivně. Skeptické názory se tak často mohou projevovat spíše nezájmem o evropskou tematiku, špatnou informovaností či nechozením k evropským volbám, jejichž účast je v ČR dlouhodobě jedna z nejnižších. Zjistit, jakou úlohu na těchto náladách mají tištěná média, a zda se některá z nich dají označit jako euroskeptická, to je primárním cílem předkládané diplomová práce. Dalším cílem je pak ověřit předkládanou teorii euroskepticismu a relevanci jeho definovaných aktérů, a též najít nové, dříve nedefinované euroskeptiky.
The Czech Republic is often said to be a Eurosceptic country. These opinions mainly come from the results of public opinion polls, as, for example, the election results do not show higher success of Eurosceptic parties and, after all, the referendum on the Czech Republic's accession to the EU has a positive result. Skeptical opinions may rather show in a lack of interest in European issues, poor awareness, or low participation in the European elections, where the Czech Republic has had one of the lowest participations for a long time. It is the primary goal of this diploma thesis to find out what role the print media play in these moods and whether some of them may be labeled as Eurosceptic. Another goal is to verify the presented theory of Euroscepticism and the relevance of its defined actors, and also to find new, previously undefined Eurosceptics.