Kognitivní profil dětí s poruchou autistického spektra v mladším školním věku
Cognitive profile of children with autism spectrum disorder in early school age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118980Identifiers
Study Information System: 213712
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Poruchy autistického spektra|Kognitivní procesy|PsychodiagnostikaKeywords (English)
Autism spectrum disorder|Cognitive processes|PsychodiagnosticsPoruchy autistického spektra patří v posledních letech mezi vážné a velmi diskutované společenské téma, a to jak z hlediska závažnosti, tak stále zvyšující se četnosti výskytu. Samotný psychodiagnostický proces je často velmi náročný, nevyhnutelnou součástí komplexního vyšetření je také měření kognitivních schopností dítěte. Výsledky tedy mohou být nesmírným přínosem pro psychologickou diagnostiku, klinickou praxi a oblast vzdělávání. Cílem diplomové práce a výzkumného šetření je získání informací o kognitivním profilu dětí s poruchou autistického spektra v porovnání s dětmi neurotypickými, ve věkovém rozmezí šesti až dvanácti let. Testování proběhlo ve výzkumném souboru 80 respondentů, přičemž 40 respondentů bylo ve výzkumné a 40 v kontrolní skupině. Každý účastník výzkumu absolvoval testování pomocí Wechslerovy inteligenční baterie (WISC-III), skupina dětí s PAS podstoupila také subtest Teorie mysli z neuropsychologické baterie A Developmental Neuropsychological Assessment (NEPSY-II). Mezi skupinou dětí s PAS a kontrolní skupinou byl nalezen statisticky významný rozdíl v celkovém IQ, verbálním IQ a performačním IQ. Významný rozdíl mezi skupinami byl nalezen také ve všech sledovaných indexech (ISP, IPU, IKO, IRZ). Porovnány byly také všechny verbální a performační subtesty. V oblasti teorie mysli...
Autism spectrum disorders has been a serious and widely discussed social topic in terms of severity and increasing frequency during the last few years. Psychodiagnostics process itself is often very demanding, and the measurement of the child's cognitive abilities is also a part of the comprehensive examination. Therefore, the results may make an enormous contribution to psychological diagnosis, clinical practice and education. The aim of the master thesis and the further research is to obtain information about the cognitive profile of children with autism spectrum disorder in comparison with neurotypical children, namely in the age range of six to twelve years. Firstly, the testing was carried out in the research group of 80 respondents, respectively with 40 respondents in the research group and 40 respondents in the control group. Secondly, each participant underwent testing using the Wechsler Intelligence Battery (WISC- III). Thirdly, the group of children with PAS underwent the neuropsychological battery, the A Developmental Neuropsychological Assessment (NEPSY-II) subtest. A statistically significant difference in overall IQ, verbal IQ, and performance IQ was found between the PAS group and the control group. In addition, a significant difference between the groups was also found in all...