Komercionalizace českých life-style blogů a vztah k publiku
Commercialization of Czech lifestyle blogs and its relationship to the audience
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118977Identifiers
Study Information System: 215289
Collections
- Kvalifikační práce [16375]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Blog, blogosféra, Web 2.0, komercionalizace, influencer marketing, affiliate marketingKeywords (English)
Blog, blogosphere, Web 2.0, commercialization, influencer marketing, affiliate marketingTato diplomová práce se věnuje blogům a jejich komercionalizaci, jevu, který je fenoménem on-line světa posledních let. Cílem práce je prozkoumat několik českých lifestyle blogů a zjistit, jaká je zde míra komerčního obsahu a jak na tento obsah reaguje publikum, zároveň také, jak se ke komerčnímu obsahu staví samy autorky blogů. V úvodu práce je popsán vznik a vývoj blogů, a to v českém i celosvětovém měřítku. Zmíněny jsou také charakteristické rysy blogů z různých úhlů pohledu na danou problematiku. Vznik a rozvoj blogů je zasazen do kontextu událostí, které tento vznik vůbec umožnily. Dále je pozornost věnována procesu komercionalizace obsahu na blozích a možnostem, jak blog a jeho obsah monetizovat. Důraz je kladen především na detailní popis influencer marketingu a jeho aktuálního fungování, ovšem rozebrán je také affiliate marketing a využívání nástrojů public relations na blozích. Výzkumná část pak poskytuje vhled do aktuálního světa českých lifestyle blogů a jejich komercionalizace. Nejprve detailně popisuje vybrané blogy a zasazuje je do kontextu české blogosféry, poté na základě detailní obsahové analýzy popisuje, jaká je míra komerčního obsahu na vybraných blozích a jak na něj reaguje publikum. Závěrečná část výzkumu vychází z analýzy rozhovorů se dvěma autorkami, které sdílely své názory...
This thesis is devoted to blogs and their commercialization, a phenomenon of the on-line world for last few years. The aim of this work is to explore several Czech lifestyle blogs and to find out how much commercial content there is, also how the audience reacts to this content as well as how the bloggers themselves approach commercial content. In the beginning the development of blogs is described, both in the Czech and global environment. The characteristic features of blogs from different perspectives on the issues are also described. The development of blogs is then set in the context of events that made it possible at all. Furthermore, attention is paid also to the process of commercialization of content on the blogs and the possibilities monetizing the blogs' content. Emphasis is placed primarily on a detailed description of influencer marketing and its current situation, but it also discusses affiliate marketing and the use of public relations tools on blogs. The research part provides an insight into the issue of Czech blogs and the current blogosphere. First the chosen blogs are described and set in the context of the Czech blogosphere, then, based on a detailed content analysis, the level of commercial content on the selected blogs is described as well as how the audience reacts to it....