Výzkum vnímání vlivu kultovního seriálu HBO Sex ve městě na jeho divačky
Research of the cult series Sex and the City perceived influence of its female spectators
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118951Identifiers
Study Information System: 203876
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Štoll, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
feminismus, postfeminismus, genderové stereotypy, Sex ve městě, kvalitativní výzkum, výzkum publikaKeywords (English)
feminism, postfeminism, gender stereotypes, Sex and The City, quality research, research of viewersO seriálu Sex ve městě byla sepsána řada odborných článků či prací, avšak žádná z nich se přímo nezabývala dopadem seriálu na své fanynky. Z empirického hlediska diplomová práce Výzkum vnímání vlivu kultovního seriálu HBO Sex ve městě na jeho divačky představuje kvalitativní analýzu, v níž jsou prostřednictvím hloubkových rozhovorů s divačkami zkoumány jejich názory na různé aspekty seriálu. Dále zde sleduji jejich motivace ke sledování takového mediálního obsahu a rovněž je zmapován i vnímaný vliv divaček seriálu na jejich životy. Při kvalitativní analýze se autorka zaměřila především na jevy ze seriálu jako genderová stereotypizace, konzumní styl života (product placement v seriálu) nebo například samotné postfeministické vyznění seriálu jako takového. Inspirací pro tuto práci bylo dílo Ien Angové, která se ve svém výzkumu zaměřila rovněž na fanoušky kultovního seriálu Dallas a snažila se interpretovat úspěšnost tohoto fenoménu skrze kvalitativní výzkum.
A large number of professional articles or academic works have been written about the series Sex in the City, but none of them directly dealt with the impact of the series on their fans. From an empirical point of view, the diploma thesis Research of the Perception of the Influence of the Cult Series HBO Sex in the City on its Viewers is a qualitative analysis. It is examined opinions of the series' viewers on various aspects of the series and also their motivation to watch such media content are examined through in-depth interviews. In the qualitative analysis, the author focuses mainly on the phenomena such as gender stereotyping, consumer lifestyle (product placement in the series) or, for instance, the postfeminist tone of the series itself. The inspiration for this thesis was the work of Ien Ang, who also focused on fans of the cult series Dallas in her researches and tried to interpret the success of this phenomenon through qualitative research.