Mýtus dokonalého biatlonového týmu a jeho konec
The myth of the perfect biathlon team and its end
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118939Identifiers
Study Information System: 204355
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Macková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Biatlon, mýtus, sociální konstruktivismus, hrdinství, sport, padlí hrdinové, mediální logikaKeywords (English)
Biathlon, myth, social constructivism, heroism, sport, fallen heroes, media logicTato diplomová práce se zaměřuje na způsob, kterým média informovala o českém biatlonovém týmu v období jeho největších úspěchů, a to mezi lety 2012 a 2018. V souvislosti s tím se věnuje tomu, jak často média prezentovala vztahy, náladu a spolupráci v národním celku jako dokonalé, a pomohla tím vytvořit představu ideálního týmu. Cílem diplomové práce je zodpovědět výzkumnou otázku: Jak byl médii, biatlonisty a realizačním týmem konstruován mýtus ideálního biatlonového týmu? Na tuto otázku odpovídá diplomová práce prostřednictvím analýzy článků zaměřených na biatlon, které byly publikovány v letech 2012-2018 ve čtyřech sportovních denících, a to iSport.cz, sport.cz, sport.aktualne.cz a sport.iDNES.cz. K analýze využívá kvalitativní obsahovou analýzu rozšířenou o jazykovou analýzu diskurzu. Analýza jednotlivých článků je provedena na základě teoretických východisek, která se věnují mediální reprezentaci reality, mediální logice, mýtu, hrdinství, mýtu ve sportu a diskurzu. Výsledky analýzy popisují způsob a prostředky, jejichž prostřednictvím aktéři napomáhali konstrukci mýtu o dokonale fungujícím biatlonovém týmu. Využívané způsoby i s příklady jsou uvedené v závěru diplomové práce.
This thesis focuses on the way in which the media presented the Czech biathlon team over the period of its greatest success, between 2012 and 2018. In this context, it deals with how often the media presented relationships, mood and cooperation in the team as perfect, helping to create the myth of an ideal team. The aim of the thesis is to answer the research question: How was the myth of an ideal biathlon team constructed by the media, biathlonists and the support team? This question is answered through an analysis of biathlon articles published in the years 2012 - 2018 across four Czech sports diaries, namely iSport.cz, sport.cz, sport.aktualne.cz and sport.iDNES.cz. The analysis uses qualitative content analysis extended by linguistic analysis of discourse. The analysis of the individual articles is based on theoretical background, devoted to the media's representation of reality, media logic, myth, heroism, myth in sport and discourse. The results of the analysis describe the way and means by which the actors helped construct the myth of a perfectly functioning biathlon team. The methods used with examples are given at the end of the thesis.