Podcasting - audio obsah v digitální éře a jeho posluchači a posluchačky v Česku
Podcasting - audio content in the digital era and its listeners in Czechia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118921Identifiers
Study Information System: 215219
Collections
- Kvalifikační práce [12482]
Author
Advisor
Referee
Vlček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
podcasting, podcast, audio, on-demand, publikum, teorie užití a uspokojení, posluchači a posluchačky podcastů
Keywords (English)
podcasting, podcast, audio, on-demand, audience, uses and gratifications theory, podcast listeners
Diplomová práce s názvem "Podcasting - audio obsah v digitální éře a jeho posluchači a posluchačky v Česku" se věnuje fenoménu podcastingu, který propojuje tradiční audio formát s novými digitálními technologiemi. Zabývá se jeho historií i současným stavem, a to jak v zahraničí, tak v Česku. Dále popisuje specifika podcastingu, srovnává ho s rozhlasovými či rádiovými pořady, zmiňuje význam podcastových aplikací nebo problematiku financování nezávislých podcastů. Neopomíjí ani roli publika v současném světě a s ním spojené koncepty participativní kultury a user generated contentu. S publikem souvisí i teorie užití a uspokojení, která se snaží porozumět tomu, proč lidé konzumují mediální obsahy. Cílem výzkumné části práce bylo získat informace o českých posluchačích a posluchačkách podcastů, se kterými byly provedeny polostrukturované rozhovory. Sesbíraná data byla následně zpracována pomocí metody zakotvené teorie. Výsledky výzkumu jsou uspořádány do pěti kapitol tak, aby odpovídaly pěti výzkumným otázkám. Ty zjišťovaly, jaké jsou motivace českých posluchačů a posluchaček pro poslech podcastů, jak vnímají podcasty ve srovnání s rozhlasovými či rádiovými pořady, jaký mají postoj k poslechu českých a zahraničních podcastů, jak vnímají osobu moderátora či moderátorky podcastů a jaký mají postoj k...
The master thesis entitled "Podcasting - audio content in the digital era and its listeners in Czechia" is devoted to the phenomenon of podcasting which connects the traditional audio format with new digital technologies. It deals with its history and current state both abroad and in Czechia. It also describes the specifics of podcasting, compares it with radio programs, mentions the importance of podcast applications or the funding issue of independent podcasts. It focuses attention on the role of the audience in today's world and the associated concepts of participatory culture and user generated content. The audience is also associated with the uses and gratifications theory which tries to understand why people consume media content. The aim of the research part of the thesis was to obtain information about Czech podcast listeners with whom semi-structured interviews were conducted. The collected data were then processed using the grounded theory method. The findings are organized into five chapters in order to answer five research questions. They revealed the motivations of Czech listeners for listening to podcasts, their perception of podcasts in comparison with radio programs, their attitude to listening to Czech and foreign podcasts, their perception of podcast presenter and their attitude...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Podcasting jako fenomén nových médií a jeho současný stav v České republice
Defence status: DEFENDEDSvobodová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 24. 1. 2019Tato diplomová práce se věnuje podcastingu, jednomu z fenoménů nových médií. Popisuje jeho vznik a vývoj, ale podrobněji pojednává především o jeho současném stavu a charakteristických rysech podcastů z hlediska obsahu, ... -
Fenomén podcastingu a jeho využití pro marketingovou komunikace v České republice
Defence status: DEFENDEDCypriánová, Barbora (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2020)Date of defense: 25. 6. 2020This bachelor thesis focuses on the use of Czech podcasts for marketing communication. Firstly, it introduces the phenomenon of podcasting and its evolution both in the world and in the Czech Republic. It also describes ... -
Tvorba a konzumace podcastů v České republice se zaměřením na marketing a podnikání
Defence status: DEFENDEDGregorová, Leona (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2020)Date of defense: 28. 1. 2020This diploma thesis is devoted to the phenomenon of podcasting and its definition within the new media. It introduces the term in the context of its history and its current situation on foreign markets, ie the cradle of ...