Zobrazit minimální záznam

Teachers' role in the education of gifted children
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorTichavová, Denisa
dc.date.accessioned2020-07-17T09:55:29Z
dc.date.available2020-07-17T09:55:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118834
dc.description.abstractThis thesis focuses on the role of a teacher in the educational process of gifted children. The main objective of the thesis is to examine teachers' attitudes toward gifted children and the ways in which these attitudes impact the development of potential and educational motivation in gifted children. The theoretical part of the thesis discusses the issues of gifted children. Next, the thesis focuses on the teacher's profession and describes factors through which teachers can influence the education of gifted, particularly teachers' attitudes toward gifted and communication and interaction styles between teachers and gifted children. The empirical part of the thesis involves a qualitative study based on semi-structured interviews with teachers of gifted children, as well as with gifted children themselves, focused on the perceived influence of teachers on the education and motivation of gifted children. The findings of the qualitative analysis bring insights into the teachers' influence on the educational process of gifted students, as perceived from both the perspectives of teachers and gifted children.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá rolí pedagoga v procesu vzdělávání nadaných žáků. Cílem práce je porozumět tomu, jaké postoje zaujímají pedagogové k nadaným žákům a jakým způsobem tyto postoje ovlivňují potenciál a motivaci nadaných žáků ke vzdělávání. V teoretické části se práce bude nejprve zabývat problematikou nadaných dětí. Dále se zaměří na profesi pedagoga a popis faktorů, jimiž pedagogové mohou ovlivňovat vzdělávání nadaných dětí, zejména na postoje k nadání a na komunikační a interakční styly mezi pedagogy a žáky. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkum vedený formou polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími nadaných dětí. Dále pak rozhovory s vybranými nadanými žáky za účelem zjištění vnímaného vlivu učitelského postoje na jejich vzdělávání a motivaci. Výsledky kvalitativní analýzy přináší poznatky o vlivu pedagogů na vzdělávání nadaných, a to jak z perspektivy vyučujících, tak i nadaných žáků.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgifted child|teacher|intelligence|education|labelling|motivation|potential|talenten_US
dc.subjectnadáné dítě|učitel|inteligence|vzdělávání|stigmatizace|motivace|potenciál|talentcs_CZ
dc.titleRole pedagoga ve vzdělávání nadanýchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-17
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId211903
dc.title.translatedTeachers' role in the education of gifted childrenen_US
dc.contributor.refereeValenta, Josef
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá rolí pedagoga v procesu vzdělávání nadaných žáků. Cílem práce je porozumět tomu, jaké postoje zaujímají pedagogové k nadaným žákům a jakým způsobem tyto postoje ovlivňují potenciál a motivaci nadaných žáků ke vzdělávání. V teoretické části se práce bude nejprve zabývat problematikou nadaných dětí. Dále se zaměří na profesi pedagoga a popis faktorů, jimiž pedagogové mohou ovlivňovat vzdělávání nadaných dětí, zejména na postoje k nadání a na komunikační a interakční styly mezi pedagogy a žáky. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkum vedený formou polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími nadaných dětí. Dále pak rozhovory s vybranými nadanými žáky za účelem zjištění vnímaného vlivu učitelského postoje na jejich vzdělávání a motivaci. Výsledky kvalitativní analýzy přináší poznatky o vlivu pedagogů na vzdělávání nadaných, a to jak z perspektivy vyučujících, tak i nadaných žáků.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the role of a teacher in the educational process of gifted children. The main objective of the thesis is to examine teachers' attitudes toward gifted children and the ways in which these attitudes impact the development of potential and educational motivation in gifted children. The theoretical part of the thesis discusses the issues of gifted children. Next, the thesis focuses on the teacher's profession and describes factors through which teachers can influence the education of gifted, particularly teachers' attitudes toward gifted and communication and interaction styles between teachers and gifted children. The empirical part of the thesis involves a qualitative study based on semi-structured interviews with teachers of gifted children, as well as with gifted children themselves, focused on the perceived influence of teachers on the education and motivation of gifted children. The findings of the qualitative analysis bring insights into the teachers' influence on the educational process of gifted students, as perceived from both the perspectives of teachers and gifted children.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV