Preference v sociálních interakcích u dětí 1. třídy základní školy
Children Preferences in Social Interactions in 1st Class Elementary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118736Identifiers
Study Information System: 213834
Collections
- Kvalifikační práce [24981]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
16. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sociální interakce|komunikace|interpersonální vztahy|osobnostní rozvoj|rodina|školaKeywords (English)
Social interaction|Communication|Interpersonal relationship|Personality development|Family|SchoolPreference v sociálních interakcích u dětí 1. třídy základní školy Abstrakt Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit preference komunikace v sociálních interakcích u dětí v 1. třídě základní školy ve školním roce 2019/2020. Sekundárním cílem je komparace zjištěných dat s výsledky šetření doc. Šauerové, která sledovala vývoj preferencí sociálních inter-akcí u stejného vzorku respondentů v letech 1999 a 2008-2010. Obsah diplomové práce je rozdělen na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám terminologickým výkladem základních pojmů. Seznamuji s výsledky výzkumných šetření doc. Šauerové a také s dalšími výzkumy na poli preferencí v sociálních interakcích a inter-personálních vztahů, kde dokazuji širší významy sociálních aspektů školy a života. V neposlední řadě poukazuji na důležitost významu komunikace v sociální interakci v kontextu vzdělávání a osobnostního rozvoje žáka. Empirická část je komparativní studie vedená kvantitativním přístupem - dotazníkovou metodou. Cílem výzkumu bylo zjistit aktuální preference komunikace v sociálních interakcích u dětí v 1. třídě základní školy ve školním roce 2019/2020. Vzorek respondentů byl vymezen na 6-8leté děti, u kterých jsem zjišťoval současné preference v sociálních interakcích a mapoval strukturu sociálních kontaktů, včetně využívání...
Children Preferences in Social Interactions in 1st Class Elementary School Abstract Primary goal of this dissertation is to find out the children's preferences in social communications and interactions in the 1st class of elementary school in 2019/2020. Secondary goal is comparation newly researched data with data obtained by doc. Šauerová from her research focused on children preferences in social interactions between 1999 and 2008-2010. This dissertation is divided to theoretical part and practical research. The theoretical part is about the terminology of basic terms. I introduce past researches made by doc. Šauerová and also next researches on preferences in social interactions and interpersonal relationships where I prove wide importance of social contextuality of school and life. All over I point to high importance of Communication in Social Interactions with context to school education and personality development of each children. Practical research is comparative study made by quantitative approach - questionnaire method. Practical research leads to find out the current situation of children's preferences in social communications and interactions in 1st class of Elementary School in the year 2019/2020. The sample of respondents are children between 6 to 8 years old, where I determinates their actual...
