Normalizační politické procesy v divadelním světě
The ‚Normalization' Political Lawsuits in The Theatre World
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118723Identifiers
Study Information System: 210114
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Topolová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
17. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Okupace Československa 1968|Normalizace|Politický proces|Státní bezpečnost|Divadlo Waterloo|Valentin Katajev: Syn pluku|Časopis Tramp|Sešlost v Leskovci nad Moravicí|Emil Hauptmann|Pouť na Hostýn|Improvizace|Loutkové divadlo|Pedagogická univerzita v Hradci Králové|Jaroslav MásloKeywords (English)
The occupation of Czechoslovakia in 1968|The normalisation process in 70s|The political court case|State police|The Theatre Waterloo|Valentin Katajev: Syn polka|The Magazine Tramp|The Meeting in Leskovec nad Moravicí|Emil Hauptmann|The pilgrimage on Hostýn|The improvization|The puppet theatre|The Univerzity of Pedagogy in Hradec Králové|Jaroslav MásloTato diplomová práce pojednává o třech soudních případech v době tzv. normalizace, kdy byli aktéři obžalováni a následně odsouzeni za pobuřování a hanobení republiky a jejího představitele v rámci své divadelní činnosti, či činnosti s divadelními prvky. První ze třech případů se odehrál v letech 1971-1972 v Ostravě. V roce 1969 byla v Divadle Waterloo uvedena parodie prózy ruského autora Valentina Katajeva Syn pluku. Inscenace byla po několika uvedeních stažena. Část aktérů se podílela také na tvorbě časopisu Tramp, který byl v této době pro vládu nežádoucí a sledovaný StB. V rámci časopisu Tramp byla uspořádána redakční rada formou večírku, na které mimo jiné zazněly písně z inscenace Syna pluku. Nedlouho po těchto událostech byli členi divadla Waterloo (Petr Podhrázký, Ivan Binar, Josef Frais, Petr Ullmann, Edvard Schiffauer a Tomáš Sláma) odsouzeni. V druhém případě byla roku 1974 v Kroměříži odsouzena skupina přátel (Emil Hauptmann, Lenka Horáková, František Květoň a Lubomír Piperek), která pod vedením amatérského loutkáře Emila Hauptmanna, odehrála improvizované představení při pouti na Svatém Hostýnu. Během této loutkové improvizace se Emil Hauptmann dopustil výroků, které podle tehdejšího trestního řádu byly považovány za protistátní. Poslední případ se udál na Vysoké škole pedagogické v...
The Abstract This diploma thesis discusses three lawsuits at the period of normalization, when participants were sued and later sentenced for provocation and denigration of the Czechoslovak Socialistic Republic and its representatives during their theatre activity or improvisation with theatrical elements. The first from three lawsuits had been taking place during 1971 and 1972 in Ostrava. There was a parody of the novel called Son polka by Valentin Katajev put on stage in the Waterloo Theatre in 1969. The production was banned after several repetitions. Some participants were involved in producing the Tramp magazine which was unwanted and watched by the state authority. There was and editorial board organized by this magazine like a tramp party where besides other songs Son polka's songs were sung. Shortly after those events the members from the Waterloo Theatre: Petr Podhrázký, Ivan Binar, Josef Frais, Petr Ullmann, Edvard Schiffauer a Tomáš Sláma were arrested and sentenced to jail. The second case took place in Kroměříž in 1974. A group of friends led by an amateur puppeteer Emil Hauptmann had staged an improvised presentation during the Hostýn pilgrimage. Playing the puppets Emil Hauptmann committed lots of utterances which were considered as provocations according to an actual penal code and that is...