Utváření identity u dětí z etnicky smíšených vztahů
Constructing Self-Identity of Biracial Youth
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118581Identifiers
Study Information System: 214072
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Cuker, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
24. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vlastní identita, etnicita, interkulturalita, smíšené manželstvíKeywords (English)
Selfidentity, ethnicity, cross-culturalism, interracial marriageBakalářská práce Utváření identity u dětí z etnicky smíšených vztahů se zabývá procesem utváření identity etnicky ambivalentních jedinců. Zaměřuje se na samotný proces, faktory, které jej ovlivňují a podoby, kterých tato identita nabývá. Práce je založena na kvalitativním výzkumu, využívá semi-strukturovaných rozhovorů inspirovaných narativní metodou. Předmětem výzkumu jsou etnicky ambivalentní jedinci ve věku pozdní adolescence a počátku dospělosti, kteří mají jednoho rodiče Čecha a druhého pocházejícího z afrického státu. Výsledkem tohoto výzkumu je představení procesu utváření etnické identity v kontextu české společnosti a úprava předložených teorií tak, aby odpovídala českému prostředí. Také jsou představeny dvě kategorie sebepojetí, které jsou etnicky ambivalentními jedinci užívány. Tyto kategorie jsou založeny na míře vymezení se vůči české národnosti. V práci se také pracuje s termínem Afro-Evropanství, který může poskytnout etnicky ambivalentním jedincům jasnou referenční skupinu.
This bachelor thesis called Constructing Self-Identity of Biracial Youth examines the process of identity development. This thesis mainly focuses on factors of the process and description of the resolutions of biracial identity which are used by biracial individuals. This paper is based on qualitative research using semi-structured interviews inspired by narrative method. The subject of this research is biracial individuals in age of late adolescence and early adulthood whose one parent is Czech meanwhile the other is from any African state. The outcome of this paper is presentation of the process of ethnic identity development in Czech environment and modification of used theories to enable application of them in context of Czech environment. Also categories of self-understanding of biracial individuals are presented. Those categories are based on degree of affiliation to the Czech nationality. Concept of Afro-Europeanisms is also proposed as a resolution of clear reference group.