Porozumění vybrané slovní zásobě u žáků 1. stupně základních škol (Na materiále pořadu Zprávičky)
Reception of selected vocabulary in pupils of first five grades of primary schools (Based on the material of Zprávičky)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118554Identifiers
Study Information System: 212265
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
15. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
děti mladšího školního věku|porozumění slovní zásobě|významy slov|aktivní a pasivní slovní zásoba|zpravodajství|ZprávičkyKeywords (English)
children of younger school age|vocabulary comprehension|words meanings|active and passive vocabulary|news|ZprávičkyDiplomová práce se věnuje porozumění vybrané slovní zásobě u dětí mladšího školního věku. V úvodu předkládá základní charakteristiku dětí tohoto vývojového období. Dále se zabývá tím, jaké místo má průřezové téma Mediální výchova v současných vzdělávacích programech pro základní školy i v rodině dětí. Protože bylo zkoumané lexikum vybráno z dětského zpravodajského pořadu České televize Zprávičky, věnuje se práce také zpravodajskému žánru a charakteristice pořadu, a to zejména charakteristice jeho jazykové stránky z hlediska přizpůsobení jazyka dětskému divákovi. Výzkumná část vychází z materiálu získaného prostřednictvím kvalitativní analýzy individuálních rozhovorů s dětmi a zjišťuje, jak žáci první a páté třídy 1. stupně základní školy rozumí lexiku vybranému ze dvou reportáží pořadu Zprávičky. Cílem výzkumu je ověřit, zda děti vybrané slovní zásobě plně rozumí, a zjistit, zda jsou testovaná slova součástí aktivní či pasivní slovní zásoby dětí. Výzkum dále sleduje rozdíly v porozumění mezi oběma věkovými skupinami dětí. U vybraných polysémních slov ověřuje také znalost jednotlivých významů. Navíc se zabývá tím, do jaké míry neznalost konkrétního slova může narušit celkové porozumění obsahu sdělení. Klíčová slova děti mladšího školního věku, porozumění slovní zásobě, významy slov, aktivní a...
The diploma thesis deals with comprehension of selected vocabulary in children of younger school age. In the introduction it presents basic characteristics of children in this developmental stage. It also analyses what place the cross-sectional topic of Media Education has in current educational programs of elementary schools and in the children's families. As the researched lexicon was selected from the children's news program od Czech Television Zprávičky, the thesis also focuses on the news genre and the characteristics of the program Zprávičky, especially on the language of the program and the way it is adapted to the audience of children. The research part is based on a qualitative analysis of individual interviews with children and focuses on finding out how pupils of first and fifth grade of elementary school understand the lexicon selected from two broadcasts of the program Zprávičky. The aim of the research is to verify whether children fully understand the selected vocabulary and to find out whether the tested words are part of the active or passive vocabulary of children. The research also monitors differences in understanding between both age groups of children. It also tests children's knowledge of individual meanings in selected polysemic words. In addition, it examines the extent to...