Adaptační proces anesteziologických sester z pohledu školitele
The trasition period of anesthesiologist nurses from the point of view of mentor
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118519Identifiers
Study Information System: 212910
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Hocková, Jana
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Intensive Care
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
23. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adaptační proces, anesteziologická sestra, mentor, nový zaměstnanec, sestra školitelka, všeobecná sestraKeywords (English)
back programme, mentoring, nurse anesthetist, onboarding, orientation period, preceptorship, returning programme, transition period, transitional experience, orientation processÚvod do problematiky: Adaptační proces absolvují všichni nově příchozí zaměstnanci s cílem co nejrychlejšího a nejefektivnějšího zapojení do plného pracovního procesu organizace. Specifickou adaptací procházejí také noví zaměstnanci, kteří začínají pracovat na anesteziologickém oddělení. Právě na anesteziologické oddělení je zaměřen výzkum diplomové práce a přináší pohled mentorů - anesteziologických sester, na průběh adaptace nových zaměstnanců. Metodologie: Jedná se o kvalitativní studii, sběr dat proběhl polostrukturovanými rozhovory s anesteziologickými sestrami mentorkami z různých oborů anestezie. Analýza dat byla provedena v několika krocích otevřeným kódováním s následnou kategorizací. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 9 anesteziologických sester. Výsledky: Zjištění výzkumného šetření ukazují důležité aspekty úspěšného adaptačního procesu anesteziologických sester. Jsou jimi vlastní zkušenosti mentora, jak z období adaptačního procesu, tak z jeho předešlých pracovišť, mentoring, který reprezentuje zkušený školitel, nápomocné pracovní prostředí a kolektiv a kvalitní zpětná vazba pro mentora i nového zaměstnance. Závěr a doporučení Ukázalo se, že kvalitní mentoring je strategickým prostředkem k úspěšné adaptaci nového zaměstnance. Kvalitu je však nutné neustále hlídat. Získané informace...
Introduction: The transitional process is completed by all new employees with a view to the fastest and the most effective involvement in a complete work process of an organization. Also new employees, who start working in the anesthesiology department, go through specific adaptation. The research of this diploma thesis is focused on the anesthesiology department and brings a view of mentors - anesthesiologist nurses on the adaptation transition of new employees. Methodology: This is a qualitative study, data collection was conducted by semi-structured interviews with anesthesiologist nurses and mentors from various fields of anesthesia. Data analysis was performed in open coding steps followed by categorization. A total of 9 anesthesiologist nurses had participated in the research survey. Results: Findings of this research shows important aspects of successful adaptation transition of anesthesiologist nurses. These important aspects are mentor's experiences from both of their transitional process and his previous workplace, also mentoring that is represented by an experienced trainer, as well as cooperative and helpful work environment and collective, and at last, it is a quality feedback for mentor as well as new employer. Conclusion and recommendations: It was proven that for successful...