Využití virtuální reality s ohledem na riziko cybersickness ve fyzioterapii pacientů s neglect syndromem
The usage of virtual reality in therapy of patients with neglect syndrome with consideration of a cybersickness risk
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118296Identifiers
Study Information System: 216529
Collections
- Kvalifikační práce [8840]
Author
Advisor
Referee
Pavlů, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Cybersickness, CMP, Neglekt syndrom, Virtuální realita, SSQKeywords (English)
Cybersickness, Stroke, Neglect syndrome, Virtual reality, SSQNázev: Využití virtuální reality s ohledem na riziko cybersickness ve fyzioterapii pacientů s neglekt syndromem. Cíl: Zjistit, zda lidé po cévní mozkové příhodě (CMP) trpící neglekt syndromem mají při pobytu ve virtuální realitě větší tendenci k získání cybersickness v porovnání s pacienty po CMP bez neglekt syndromu a lidmi bez neurologického postižení. Dále zjistit, zda míra neglekt syndromu má vliv na závažnost vzniklé cybersickness. Následně pak zhodnotit nastupující trend tvorby her využívajících virtuální realitu pro terapii neglektu s ohledem na cybersickness. Metody: V rámci experimentu účastníci studie hráli desetiminutovou hru ve virtuálním prostředí speciálně vyvinutou pro terapii neglekt syndromu. Během hry byli probandi usazeni a hráli pomocí pohybů hlavy. Ke zprostředkování virtuální reality byla využita konzole HTC VIVE. Účastnící studie byli rozděleni do 3 skupin: skupina Zdraví (n = 12) bez neurologického postižení, skupina CMP (n = 6) pro pacienty po CMP bez neglekt syndromu a skupina Neglekt (n = 10) pro pacienty po CMP s neglekt syndromem (KF-NAP ≥ 1). Každý proband před a po hraní ve virtuálním prostředí vyplnil SSQ dotazník, který byl použit ke sledování cybersickness. Sběr a třídění dat proběhlo s využitím MySQL databáze a programu HeidiSQL. Jednoduché tabulky byly vytvořeny...
Title: The usage of virtual reality in therapy of patients with neglect syndrome with consideration of a cybersickness risk. Objective: To find out if stroke patients with neglect syndrome tend to have higher risk of gaining cybersickness after using virtual reality compared to stroke patients without neglect syndrome and healthy population. Also, to find out if the severity of neglect syndrome has correlation with the severity of gained cybersickness. Afterwards to evaluate the trend of making games in virtual reality for treating neglect syndrome with consideration of a cybersickness risk. Methods: The experiment participants played game in virtual reality developed for treating neglect syndrome for ten minutes. During the game participants were seated and were playing using head movements. A HTC VIVE console was used to deliver the virtual reality game. Participants were divided into 3 groups: the group Zdraví (n = 12) without neurological impairment, the group CMP (n = 6) for stroke patients without neglect syndrome and the group Neglect (n = 10) for stroke patients with neglect syndrome (KF-NAP ≥ 1). Each proband had to fill Sickness Simulator Questionnaire which was used to detect cybersickness before and after playing the game in virtual reality. Collecting and sorting of the data was done...