Význačné stylové rysy článků PR (Na příkladu prezentace značky Nespresso v online lifestylových časopisech)
Dominant stylistic features of PR articles (On the case of Nespresso brand presentation in life style magazines)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118170Identifiers
Study Information System: 210200
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Mareš, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
8. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
článek PR|public relations|reklama|reklamní texty|stylistika|advertorialKeywords (English)
PR article|public relations|advertising|advertising texts|stylistics|advertorialPráce se věnuje význačným stylovým rysům dnes téměř fenomenálního jevu, článku PR, zkoumá jeho specifika především v prostředí online lifestylových médií, tedy prostředí, ve kterém se tento žánr velmi často vyskytuje. Na základě literatury z oboru stylistiky, mediálních studií i public relations je v teoretické části nejprve zkoumán článek PR, a dále v části praktické je analyzován vybraný materiál. Tímto materiálem byly zvoleny články PR tematizující značku Nespresso nebo její produkty, které byly uveřejněny ve zvoleném typu médií v průběhu roku 2018. Výsledkem práce je tedy klasifikace článku PR na poli stylistiky, jeho vztah k běžným publicistickým, nekomerčním textům, textům reklamním i k již existujícímu pojmu advertorial.
The thesis deals with significant stylistic features of today's phenomenon - the so called PR article. The paper examines its specifics especially in the environment of online life-style media, i.e. the environment in which PR article frequently occurs. Based on the literature in the field of stylistics, media studies and public relations, the theoretical part first examines the PR article, and then the practical part analyzes selected material. The material is based on PR articles thematizing the Nespresso brand or its products, which were published in the selected type of media during 2018. The result of this thesis is the classification of a PR article in the field of stylistics, its relationship to common journalistic, non-commercial texts, advertising texts including already existing term "advertorial".