Mediální obraz kandidátů v amerických prezidentských volbách 2016
Media portrayal of candidates in the 2016 United States presidential election
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118039Identifiers
Study Information System: 202080
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Hájek, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and International Relations
Department
Department of Political Science
Date of defense
16. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
USA, prezidentské volby, zaujatost médií, Donald Trump, Hillary Clinton, Demokratická strana, Republikánská strana, liberalismus, konzervatismusKeywords (English)
US, presidential election, media bias, Donald Trump, Hillary Clinton, Democratic Party, Republican Party, liberalism, conservatismPředkládaná bakalářská práce se zabývá prezidentskými volbami v USA v roce 2016. Konkrétně pak mediálnímu obrazu kandidátů nominovaným Demokratickou a Republikánskou stranou, tj. Hillary Clintonové a Donaldu Trumpovi. Popisuje cestu k nominaci a kampaně obou kandidátů, vysvětluje historii zaujatosti médií v USA a následně tato témata spojuje. Ukazuje, jak se lišilo konkrétně mediální pokrytí Clintonové a Trumpa během kampaně před prezidentskými volbami 2016. Práce se zabývá i politickou polarizací a tím, jestli a jakou roli v ní hrají média. Na konkrétním příkladu dvou pořadů oblíbených u voličů na opačných stranách politického spektra práce ukazuje, jakou podobu může mít konzervativní či liberální bias. Snaží se zodpovědět otázku, jestli a proč je konzervativní bias v pořadu Seana Hannityho silnější než liberální zkreslení v případě Rachel Maddow. K zodpovězení výzkumné otázky je použita integrační metoda kvalitativní obsahové analýzy. Výzkumným vzorkem v práci je celkem 28 epizod pořadů Hannity a The Rachel Maddow Show, vysílaných poslední 3 týdny před prezidentskou volbou. V rámci tohoto vzorku byly zkoumány zvolené kvalitativní a kvantitativní indikátory. Z výzkumné otázky pak vycházejí tři hlavní hypotézy, jež budou konfrontovány s výsledky analýzy a následně případně potvrzeny. První hypotézou je, že...
This bachelor's thesis deals with the topic of 2016 US presidential election. More specifically, it focuses on media portrait of candidates nominated by the Democratic and Republican parties, ie. Hillary Clinton and Donald Trump. It describes their road to becoming nominees and their respective presidential campaigns, explains the history of media bias in the United States and then connects those two topics. It describes specific differences in media coverage of Clinton and Trump during their 2016 presidential campaigns. It also deals with the topic of political polarization and what role do media play in it. The thesis chooses two TV shows with audiences on the opposite sides of a political spectrum as a specific example of what can liberal or conservative bias look like. It tries to answer the question, whether and why is Sean Hannity's conservative bias stronger than liberal bias in the case of Rachel Maddow.The paper concludes that Hannity's show goes beyond bias, demonstrates this fact with examples and therefore answers the research question in the affirmative. A summative approach to qualitative content analysis is used to answer the research question. Research sample consists of 28 episodes of TV shows Hannity and The Rachel Maddow Show, which aired during the last 3 weeks before the election....