Mapování realizace všeobecné školské prevence rizikového chování na základních školách v Městské části Praha 6
Mapping the implementation of school-based prevention of risk behaviour at elementary schools in Prague 6
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117631Identifiers
Study Information System: 219315
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Vanek, Marián
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
8. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Primární prevence, rizikové chování, základní škola, školní metodik prevence, preventivní program, Praha 6Keywords (English)
Primary prevention, risky behavior, primary school, school prevention methodologist, school preventive program, Prague 6Východiska: Programy všeobecné školské prevence rizikového chování by měly být důležitou součástí vzdělávání dětí a mladistvých. Programy realizuje každá škola samostatně dle vypracovaného Minimálního preventivního programu (MPP) a na jejich zprostředkování a realizaci dohlíží školní metodik prevence (ŠMP). V rámci Městské části Praha 6 probíhá úzká spolupráce mezi ŠMP, metodikem prevence z pedagogicko-psychologické poradny a protidrogovou koordinátorkou. Cílem této spolupráce je zajištění kvalitních forem prevence v místních školách i v širší komunitě obce. Cíle: Cílem studie je zmapovat proces realizace programů všeobecné školské primární prevence rizikového chování v základních školách spadajících do správního obvodu Prahy 6 z hlediska výkonu funkce ŠMP, zpracování MPP a realizace samotných preventivních programů. Metody: Byla využita smíšená výzkumná metodika (mixed-method design) kombinující dotazníkovou studii s ŠMP ze základních škol ve správním obvodu Prahy 6 se skupinovou diskuzí s šesti respondenty, kteří se účastnili dotazníkové studie. Otázky v dotazníku vycházejí z otázek v systému výkaznictví preventivních aktivit SEPA a z dotazníku využitého při mapování poskytování primární prevence provedeném Pražským centrem primární prevence (PCPP, 2013). Skupinová diskuze byla realizována...
Background: School prevention programs of risky behavior should be an important part of the education of children and adolescents. The programs are implemented by each school individually according to the elaborated Minimum Preventive Program (MPP) and their mediation and implementation is supervised by the school prevention methodologist (ŠMP). Within the Prague 6 City District, there is close cooperation between ŠMP, the prevention methodologist from the pedagogical- psychological counseling center and the drug coordinator. The aim of this cooperation is to ensure quality of prevention in local schools and in the wider community of the municipality. Objectives: The aim of the study is to map the process of implementation of programs of general school primary prevention of risky behavior in primary schools in the administrative district of Prague 6 in terms of performance of the function of the ŠMP, elaboration of MPP and implementation of preventive programs. Methods: A mixed-method design was used, combining a questionnaire study with ŠMP from the district of Prague 6 with a group discussion with six respondents who participated in the questionnaire study. The questions in the questionnaire are based on questions in the SEPA preventive activity reporting system and on the questionnaire used in...