Viry ve výuce biologie na vyšším stupni gymnázia (ISCED 3A)
Viruses in Biology Teaching at Upper Secondary School (ISCED 3A)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117598Identifiers
Study Information System: 210100
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
viry, výuka biologie, aktivizační metody výuky, kritické myšlení, metoda práce s textemKeywords (English)
viruses, teaching biology, activation methods of teaching, critical thinking, method of working with text1 Abstrakt Diplomová práce se zabývá výukou tématu Viry na vyšším stupni gymnázií. V teoretické části se věnuje zařazení tématu v průběhu vyučování, analyzuje dostupné učebnice a jiné učební materiály, věnuje se z teoretické strany aktivizačním metodám, a navrhuje výukové jednotky. Ve výukových jednotkách využívá především metody aktivizační a cílící na kritické myšlení. V praktické části navržené výukové jednotky ověřuje ve výuce, a hodnotí jejich úspěšnost z hlediska míry zapamatování učiva žáky.
1 Abstract The diploma thesis deals with the educational topic Viruses at a higher level of grammar schools. The theoretical part deals with the inclusion of the topic during school year, analyses available textbooks and other teaching materials, focuses on the theoretical side of the activation methods, and suggests teaching units. In the teaching units it mainly uses activation methods and methods targeting on critical thinking. In the practical part of the proposed teaching unit verifies in teaching, and evaluates their success in terms of the degree of remembering pupils.