Problémy začínajících učitelů
Problems of novice teachers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117543Identifiers
Study Information System: 210371
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Wildová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
začínající učitel, učitelská profese, stres, příprava, první kroky, podpora, zkušenosti starších učitelů, syndrom vyhoření, praxeKeywords (English)
novice teacher, teaching profession, stress, preparation, first steps, support, experience of expert teacher, burnout, practiceDiplomová práce s názvem Problémy začínajících učitelů řeší úskalí začínajících učitelů při prvních letech jejich praxe a poukazuje na existující formy podpory, které jsou mladým učitelům v prvních letech k dispozici. Teoretická část popisuje, koho lze považovat za začínajícího učitele a přípravu začínajících učitelů v česku a zahraničí. Dále vymezuje klíčové pedagogické či profesní kompetence a problémy, které začínající učitelé při vstupu do profese pociťují. Nabízí různé formy, jak těmto problémům čelit a poukazuje na možné formy podpory, které mají začínající učitelé k dispozici. Empirická část analyzuje konkrétní problémy začínajících učitelů, které na začátku jejich profese nastaly. Analýza je vedena metodou dotazníkového šetření sedmdesáti začínajících učitelů a metodou rozhovorů se dvěma začínajícími učitelkami ze stejné základní školy. Cílem obou metod je především zjistit problémy začínajících učitelů, které vnímali v prvních třech letech praxe a zda se tyto problémy shodovaly s jejich obavami, které pociťovali před vstupem do profese. Dále zjišťuje, zda byla učitelům v prvních letech praxe k dispozici nějaká forma podpory a zda tato pomoc byla dostačující, případně ve kterých oblastech učitelům pomohla nejvíce. Zjišťuje i kompetence, kterými by měl budoucí učitel disponovat, aby zvýšil...
The diploma thesis with the title Problems of beginning teachers. This deals with the issues of beginning teachers during their first years of practice and it also points out the existing forms of support which are available to young teachers in their first years. The theoretical part describes who can be considered a beginning teacher and the preparations of beginning teachers in Czech Republic and abroad. It defines key pedagogical and professional competence problems that new teachers experience at the start of their career. It offers solutions on how to deal with common issues and it also points out the forms of support which is available. The empirical part analyses specific problems which can appear at the start of their careers. Methods used for this analysis consisted of a questionnaire of 70 new teachers and the interview of 2 new teachers from the same primary school. The objective of this method is to find out the problems facing new teachers which appear in the first 3 years of their practice and to see if these issues were the same as the concerns that they had before they started teaching. It also highlights whether new teachers were offered any kind of support, if this support was satisfying and if so in which particular areas. It also finds out the competencies that every teacher...