Práce asistenta podporující vývoj dětí v sociálně slabých podmínkách.
Work of a assistant supporting the development of socially disadvantaged children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117010Identifiers
Study Information System: 209419
CU Caralogue: 990023141990106986
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Vlčková, Kamila
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
20. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Michael Lipsky, Teorie liniových pracovníků, Sociální asistent, Děti se sociálním znevýhodněnímKeywords (English)
Michael Lipsky, Theory of Street-leve Bureaucracy, Social assistant, Socially disadvantaged childrenTato bakalářská práce se zabývá prací asistentů pracujících s dětmi ze sociálně slabých rodin při individuálních schůzkách. Mapuje její podobu a zkoumá, jakým způsobem na svoji bývalou práci asistenta nahlížejí samotní asistenti. Popis práce asistenta se vztahuje k existující teorii liniových pracovníků, jejíž hlavní koncepty jsou popsané v teoretické části bakalářské práce. Ve své teoretické části práce dále seznamuje s teorií motivace, která hraje významnou roli při setrvávání asistentů na svojí pozici. Analyzováním polostrukturovaných rozhovorů provedených s bývalými asistenty je zjištěna podoba konceptů teorie liniových pracovníků v prostředí práce asistentů dětí ze sociálně slabých rodin. Hlavními zjištěními jsou, že asistenti pracují samostatně, práci vykonávají, dokud pociťují motivaci, a poté prostředí opouští. Systém podpor a překážky v práci asistentů závisí převážně na lidském faktoru. Dále bylo zjištěno, že toto odvětví dobrovolnictví dosáhlo manažerské úrovně.
The main topic of this bachelor thesis is the work of the assistants working with children from socially vulnerable families through the way of individual meetings. It maps its form and examines the ways the former assistants themselves see their work as assistants. The description of the work of assistant relates to the Street-level Bureaucracy theory which main concepts are described in the theoretical part of this thesis. Furthermore, in its theoretical part the thesis presents the Theory of Motivation playing substantial role in continuous work of assistants in the field. By analyzing of semi-structured interviews performed with the former assistants the form of concepts of Street-level Bureaucracy theory in the environment of work of assistants of children from socially vulnerable families is examined. The main findings lie in the facts that assistants work independently, they perform the work until their motivation is present and then leaves the environment. The system of support and obstacles in the work of assistants depends mainly on human factor. It was further found that this area of volunteering reaches the management level.