Hodnotí žáci 2. stupně základních škol a nižšího stupně gymnázií jako atraktivnější reálné zoologické preparáty nebo jejich modely?
Do the pupils of lower secondary education as more attractive real mounted zoological specimens or their models?
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116910Identifiers
Study Information System: 197597
Collections
- Kvalifikační práce [20306]
Author
Advisor
Referee
Janštová, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
13. 2. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
didaktika biologie, základní škola, nižší stupeň gymnázia, zoologie, atraktivita, preparát, výuková pomůcka, modelKeywords (English)
didactics of biology, lower secondary education, zoology, attractiveness, teaching aid, preparation, modelTato práce má za cíl, za pomoci dotazníkového šetření a preferenčního testu, zjistit preference žáků 2. stupně základních škol a nižšího stupně gymnázií pro různé typy výukových pomůcek pro přírodopis. Preferenční test byl proveden na reálných zoologických preparátech (kapalinové válce, případně preparáty zalité do pryskyřice) a na odpovídajících 3D výukových modelech, zhotovených z plastu, případně z dalších modelovacích hmot. Výzkum navazuje na diplomovou práci zkoumající stejné preference u studentů vyššího stupně gymnázií (Šibravová, 2016). Hlavním cílem je tedy rozšířit tuto problematiku i na mladší žáky a vzájemně porovnat výsledky obou věkových skupin. Snažil jsem se zjistit, zda a jak se mění preference v průběhu věku žáků a je-li tedy potřeba i přizpůsobovat výběr učebních pomůcek pro danou věkovou skupinu žáků. Nejprve proběhl pilotní výzkum na jedné třídě nižšího stupně gymnázia. Poté jsem oslovil šesté a sedmé třídy na základní škole či odpovídající třídy nižšího stupně gymnázia v Praze. Celkový počet respondentů byl téměř 200 žáků. Dále následovalo statistické zpracování a vyhodnocování dat. Výsledky ukázaly, že u žáků základních škol a nižšího stupně gymnázia jsou lépe hodnoceny 3D výukové modely než odpovídající reálné zoologické preparáty. Tedy přesně naopak, než je tomu u studentů...
The aim of this thesis is to find out, with the help of a questionnaire survey and a preferential test, the preferences of pupils of lower secondary education for various types of teaching aids in biology. The preferential test was carried out on real zoological preparations (liquid cylinders, eventually embedded in resin) and on corresponding 3D educational models made of plastic or other modeling materials. The research is a follow-up to a diploma thesis examining the same preferences in upper secondary school students (Šibravová, 2016). The main objective is to extend this issue to younger pupils and to compare the results of both age groups. The goal is to find out whether and how the preferences change with the age of pupils and if it is necessary to adjust the choice of teaching aids in accordance to pupils' age. The first pilot research was carried out on one class of a grammar school. Then other classes of lower secondary education in Prague were tested. The total number of respondents was almost 200 pupils. This was followed by statistical processing and data evaluation. The results showed that 3D teaching models are better rated for lower secondary education than the corresponding real zoological preparations. This is the exact opposite to the results of upper secondary school students....