Barokáři - historicky poučená interpretace staré hudby v Česku očima jejích aktérů
"Barokáři" - Historically Informed Performance in the Czech Republic Through the Eyes of Its Interpreters
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/116766/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116766Identifiers
Study Information System: 192122
Collections
- Kvalifikační práce [6508]
Author
Advisor
Referee
Houda, Přemysl
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Oral History - Contemporary History
Department
Oral History - Contemporary History
Date of defense
6. 2. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Historicky poučená interpretace, autenticita, barokní hudba, komunita HPI, orální historieKeywords (English)
Historically informed performance, authenticity, baroque music, HIP community, oral historyV této práci představuji společenství hudebníků zabývajících se specifickým přístupem k hudbě starších slohových období - historicky poučenou interpretací (HPI). Cílem práce je odpovědět na otázku, proč se tito perspektivní klasicky vzdělaní hudebníci rozhodli opustit tradiční kariérní cestu ve svém oboru a zvolili alternativní hudební vyjádření. Sleduji vznik a vývoj profesionální scény historicky poučené interpretace a její komunity od přelomu 80. a 90. let 20. století až do dnešních dnů. Na základě analýzy a interpretace orálně historických rozhovorů postihuji změny v tomto prostředí a jejich odraz ve vnímání profese a života aktérů. Věnuji se osobitému nahlížení autenticity a historického času barokářů, formovanému jejich působením uvnitř staré hudby.
In this thesis I present a community of musicians dealing with a specific approach to music of older styles - historically informed performances (HIP). The aim is to answer the question as to why these promising classically educated musicians decided to leave the traditional career path in their field and chose alternative musical expression. I follow the rise and development of the professional scene of historically informed performances and its community from the turn of the 80s and 90s of the 20th century to the present day. Based on the analysis and interpretation of oral historical interviews, I describe changes in this environment and subsequent reflection on the perception of the profession and lives of the actors. I focus on their individual perceptions of authenticity and historical time, formed by their incorporation in early music.