Kompetence školského sociálního pracovníka v České republice
Competencies of a school social worker in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116737Identifiers
Study Information System: 214447
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Kodymová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
22. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Školská sociální práce|sociální práce|školství|kompetence|základní škola|pedagog|ředitel školy|poradenský pracovník|legislativa|financováníKeywords (English)
School social work|social work|education|competencies|primary and secondary school|teacher|headmaster|school counsellor|legislation|fundingDiplomová práce je rozdělená na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část vychází z dosavadních poznatků o sociální práci a školské sociální práci. Na základě poznatků zahraničních i českých autorů o školské sociální práci hledá důvody, proč o jejím etablování uvažovat v českém prostředí. Dále shrnuje bariéry, které mohou její realizaci bránit. Praktická část má několik cílů. Snahou je zjistit, které problémy jsou na českých školách nejpalčivější a jestli v jejich řešení může hrát roli školská sociální práce. Dalším cílem je zjistit, jakým způsobem pedagogičtí pracovníci nahlíží na možnost zakotvení školské sociální práce na jejich školách. Nakonec zjišťuje, jaké činnosti by měl sociální pracovník na českých základních školách vykonávat. Výzkum je proveden polostrukturovanými hloubkovými rozhovory a poskytuje tedy komplexní vhled do problematiky a komplexní odpovědi na otázky spojené s možným zakotvením školské sociální práce. Klíčová slova: Školská sociální práce, sociální práce, školství, kompetence, základní škola, pedagog, ředitel školy, poradenský pracovník, legislativa, financování
The theoretical part of this work is based on current findings on social work and school social work. The aim is to discuss a possibility to establish school social work in Czech environment and also to highlight any possible obstacles. The first goal in practical part of this thesis aims to identify issues that schools are facing today and whether school social work could help to solve them. The second goal is to examine how members of pedagogical staff perceive the possibility of school social worker. The last goal is to identify the agenda of school social worker in Czech primary and secondary schools. The research was done in the form of semi structured in-depth interview and therefore provides profound insight and complex answers to questions related to school social work. Key words: School social work, social work, education, competencies, primary and secondary school, teacher, headmaster, school counsellor, legislation, funding