Netradiční aktivity pro popularizaci i výuku chemie
Unconventional Activities for Popularization and Teaching Chemistry
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1166Identifiers
Study Information System: 185737
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Referee
Teplý, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
21. 12. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Název Netradiční aktivity pro popularizaci i výuku chemie Abstrakt Klesající zájem o přírodní vědy, zvláště pak o chemii a fyziku, vede ke hledání způsobů, jak tyto vědy přiblížit nejen žákům, ale i dospělým, kteří pak mohou jejich výsledky sami využívat nebo je předávat svým dětem a tím v nich vzbuzovat zájem o tyto obory. Popularizace chemie tradičními i netradičními způsoby tak získává, vedle samotné výuky chemie, stále více na důležitosti. Předložená rigorózní práce se zabývá především popularizací chemie prostřednictvím netradičních aktivit. V teoretické části pojednává o významu a problematice popularizace chemie a dále pak o učebních úlohách jako prostředku aktivizace a jejich klasifikaci. Praktická část obsahuje zpracované úlohy s chemickými tématy. Vybraná témata jsou zpracována na úrovni vědomostí a dovedností základní a střední školy. Závěrečná část práce shrnuje výsledky získané při ověřování úloh v praxi a uvádí možnosti využití vytvořených úloh v rámci výuky chemie na základních a středních školách.
Title Unconventional Activities for Popularization and Teaching Chemistry Abstract Decreasing concern in science, especially in chemistry and physics, leads to searching for ways to bring these sciences not only to pupils but also adults, who can then use the outcomes or mediate them to their children and thus excite their interest in these disciplines. Popularization of chemistry using traditional or unconventional ways thus becomes, together with chemistry teaching itself, increasingly important. This thesis is devoted mainly to chemistry popularization using unconventional activities. The theoretical part is about the importance of chemistry popularization and problems connected with it. Apart from that, it also deals with chemical tasks as activating means and the classification of learning tasks. The practical part contains prepared tasks with chemical themes. Selected themes are elaborated on for the levels of knowledge and skills of pupils of primary and secondary schools. The concluding part of the thesis summarizes the results obtained during the verification of the tasks in practice and introduces the possibilities of using the created tasks in chemistry teaching in primary and secondary schools.