Novinářské strategie a téma islámu v rámci mediální logiky
Journalistic strategies and the theme of Islam as part of media logic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116467Identifikátory
SIS: 203955
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Vedoucí práce
Oponent práce
Miessler, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
28. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mediální logika, kreativita, islám, Hospodářské noviny, Blesk, zakotvená teorie, zúčastněné pozorováníKlíčová slova (anglicky)
media logic, creativity, Islam, Hospodářské noviny, Blesk, grounded theory, participating observationDiplomová práce se zabývá omezujícími a kreativními aspekty, jež hrají důležitou roli při výběru a zpracování zpráv s důrazem na citlivé téma islámu. Práce je rozdělena do několika částí. V teoretické části jsou rozvedeny pojmy jako mediální logika, rutiny a kreativita, se kterými se dále pracuje i v rámci výzkumu. Práce pak poukazuje na problematiku mediálního prezentování islámu a muslimů vyplývající ze zahraničních i českých výzkumů, přičemž si všímá zejména nedostatečného výzkumu zaměřeného na samotné pracovníky redakce jako tvůrce či spolutvůrce mediálních obsahů. V rámci současného výzkumu v redakci jsou nastíněny některé možnosti kreativního přístupu, jež mohou ovlivňovat a pozměňovat rutinní praxi či zaměření redakce ohledně výběru i zpracování události. Metodologická část nastiňuje výzkumný problém a otázku, představuje zkoumané redakce i techniky sběru a analýzy dat. Předkládaná práce dále z těchto poznatků vychází i v samotném výzkumu a snaží se o lepší pochopení možností pracovníků redakce ve výběru a zpracování zpráv s tématem islámu. Důraz je přitom kladen na vnímání různých omezujících a kreativních aspektů pracovníků redakce, jako možných změn či překážek.
The diploma thesis deals with restrictive and creative aspects which plays an important role during selection and execution of news about sensible theme of islam. The diploma thesis is devided into several parts. The terms such as media logic, routine and creativity are being described in the theoretical part. The thesis points at the problem of media presentation of islam and muslims. This problematic presentations resulted from both foreign and czech researches. There are also points out the inadequate research aimed at the employes of the redactions as a creators or semi-creators of the media content. In terms of up to date reserach in the redaction there are outlined some options of creative attitude which can influence and change routine practice or focusing of redaction about the selection and processing of the event. The methodology part outlines the research problem and question. It names the investigated redactions and the techniques of data colection and analysation. The thesis extracts from this knowledge even in the research part. It brings better understanding of possibilities of the redaction employees in choosing and execution of news regarding the theme of Islam.