Zobrazit minimální záznam

Consequences of NAFTA Trade Agreement for the Car Industry in North America
dc.contributor.advisorKozák, Kryštof
dc.creatorDobeš, Petr
dc.date.accessioned2020-08-21T12:31:06Z
dc.date.available2020-08-21T12:31:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/116336
dc.description.abstractThe subject of this thesis is the North American Free Trade Agreement (NAFTA), signed between the United States of America, Canada and Mexico and its impact on the automotive industry in North America between the years 1994, when NAFTA came into force, and 2009, when two major American car manufacturers, General Motors and Chrysler, went bankrupt during the global-scale recession and the industry changed significantly. The thesis is based on the theory of comparative advantages, as it was described by a British economist David Ricardo in the 19th century. It subscribes to the general principle that a free trade is beneficial to all engaged parties, because it enables more effective allocation of resources and provides for more specialization of production. The thesis argues NAFTA was a complex and ambitious international trade deal that had profound impact on the evolution of this branch of industry in the United States, Canada and Mexico, however its impact on the economy as a whole was limited and many of the changes, attributed to NAFTA, would likely have happened even without its passage due to the natural process of evolution of the industry and modernization. The creation of a continent-wide zone of free trade enabled local and foreign car makers to establish international supply chains that...en_US
dc.description.abstractTématem diplomové práce je obchodní dohoda North American Free Trade Agreement (NAFTA), podepsaná Spojenými státy americkými, Kanadou a Mexikem a její důsledky pro automobilový průmysl v Severní Americe mezi lety 1994, kdy NAFTA vstoupila v platnost, a 2009, kdy během světové hospodářské recese zbankrotovaly dvě významné americké automobilky, General Motors a Chrysler a došlo k zásadním změnám v automobilovém průmyslu. Hlavní teze práce vychází z teorie komparativních výhod, jak ji v 19. století popsal britský ekonom David Ricardo. Argument práce staví na obecném principu, že volný trh je ekonomicky prospěšný pro všechny zúčastněné země, neboť umožňuje efektivnější alokaci zdrojů a větší specializaci produkce. Hlavní tezí práce je tvrzení, že NAFTA měla zásadní vliv na vývoj automobilového průmyslu v USA, v Kanadě i v Mexiku, nicméně její dopad na severoamerickou ekonomiku jako takovou byl omezený a k řadě změn, které bývají NAFTA připisovány, by nejspíš došlo i kdyby přijata nebyla v důsledku přirozeného vývoje a modernizace. Vznik kontinentální zóny volného obchodu umožnilo domácím i zahraničním výrobcům automobilů těsnější spolupráci v rámci mezinárodních výrobních řetězců, které využívaly komparativních výhod jednotlivých států a regionů za účelem optimalizace a racionalizace jejich výrobních...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectAutomobilový průmyslcs_CZ
dc.subjectvýrobní sektorcs_CZ
dc.subjectSeverní Amerikacs_CZ
dc.subjectUSAcs_CZ
dc.subjectKanadacs_CZ
dc.subjectMexikocs_CZ
dc.subjectNAFTAcs_CZ
dc.subjectmezinárodní obchodní dohodacs_CZ
dc.subjectAutomotive industryen_US
dc.subjectmanufacturingen_US
dc.subjectNorth Americaen_US
dc.subjectUSAen_US
dc.subjectCanadaen_US
dc.subjectMexicoen_US
dc.subjectNAFTAen_US
dc.subjectInternational trade agreementen_US
dc.titleDůsledky obchodní dohody NAFTA pro automobilový sektor v Severní Americecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-01-23
dc.description.departmentDepartment of North American Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra severoamerických studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId202634
dc.title.translatedConsequences of NAFTA Trade Agreement for the Car Industry in North Americaen_US
dc.contributor.refereeFiřtová, Magdalena
dc.identifier.aleph002310072
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra severoamerických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of North American Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je obchodní dohoda North American Free Trade Agreement (NAFTA), podepsaná Spojenými státy americkými, Kanadou a Mexikem a její důsledky pro automobilový průmysl v Severní Americe mezi lety 1994, kdy NAFTA vstoupila v platnost, a 2009, kdy během světové hospodářské recese zbankrotovaly dvě významné americké automobilky, General Motors a Chrysler a došlo k zásadním změnám v automobilovém průmyslu. Hlavní teze práce vychází z teorie komparativních výhod, jak ji v 19. století popsal britský ekonom David Ricardo. Argument práce staví na obecném principu, že volný trh je ekonomicky prospěšný pro všechny zúčastněné země, neboť umožňuje efektivnější alokaci zdrojů a větší specializaci produkce. Hlavní tezí práce je tvrzení, že NAFTA měla zásadní vliv na vývoj automobilového průmyslu v USA, v Kanadě i v Mexiku, nicméně její dopad na severoamerickou ekonomiku jako takovou byl omezený a k řadě změn, které bývají NAFTA připisovány, by nejspíš došlo i kdyby přijata nebyla v důsledku přirozeného vývoje a modernizace. Vznik kontinentální zóny volného obchodu umožnilo domácím i zahraničním výrobcům automobilů těsnější spolupráci v rámci mezinárodních výrobních řetězců, které využívaly komparativních výhod jednotlivých států a regionů za účelem optimalizace a racionalizace jejich výrobních...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this thesis is the North American Free Trade Agreement (NAFTA), signed between the United States of America, Canada and Mexico and its impact on the automotive industry in North America between the years 1994, when NAFTA came into force, and 2009, when two major American car manufacturers, General Motors and Chrysler, went bankrupt during the global-scale recession and the industry changed significantly. The thesis is based on the theory of comparative advantages, as it was described by a British economist David Ricardo in the 19th century. It subscribes to the general principle that a free trade is beneficial to all engaged parties, because it enables more effective allocation of resources and provides for more specialization of production. The thesis argues NAFTA was a complex and ambitious international trade deal that had profound impact on the evolution of this branch of industry in the United States, Canada and Mexico, however its impact on the economy as a whole was limited and many of the changes, attributed to NAFTA, would likely have happened even without its passage due to the natural process of evolution of the industry and modernization. The creation of a continent-wide zone of free trade enabled local and foreign car makers to establish international supply chains that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra severoamerických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990023100720106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV