Zobrazit minimální záznam

Ambivalent sexism theory and techniques of its detection
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorNováková, Veronika
dc.date.accessioned2020-02-11T15:52:53Z
dc.date.available2020-02-11T15:52:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/116196
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje teorii ambivalentního sexismu a technice jeho měření. Hlavním cílem této práce je převod a validizace 22 - položkového Inventáře ambivalentního sexismu vůči ženám (ASI, Glick & Fiske, 1996) a tímto způsobem je také ověřována platnost teorie ambivalentního sexismu, z níž dotazník ASI vychází, pro českou populaci. Práce se tedy primárně zaměřuje na psychometrickou kvalitu přeložených položek a na mapování struktury faktorů dotazníku ASI v českém prostředí. Sekundárně popisuje, co dotazník ASI říká o české společnosti. Převod a validizace ASI probíhaly na reprezentativním vzorku o velikosti 120 respondentů/tek dle kvótního výběru. Pro měření psychometrické kvality přeložených položek ASI bylo použito Cronbachovo alfa, diskriminační schopnost, šikmost, špičatost. Pro práci s faktory a strukturou faktorů dotazníku ASI bylo použito explorativní a konfirmativní faktorové analýzy. Pro zjišťování obsahové validity dotazníku ASI byly využity scénáře, které byly vyhodnoceny prostřednictvím Spearmanova korelačního koeficientu s přeloženými položkami. Výsledky ukázaly, že položky hostilního sexismu disponují psychometrickou kvalitou na rozdíl od položek benevolentního sexismu, jako nejproblematičtější se ukázaly položky protektivního paternalismu. Koncept sexismu Glick a Fiske...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis is dealing with the theory of ambivalent sexism and the technique of how to measure it. The main goal of the thesis is the conversion and validation of the 22 - item Ambivalent Sexism Inventory toward Women (ASI, Glick & Fiske, 1996) and through this inventory, the validity of the ambivalent sexism theory, from which the inventory stems from, on the Czech population. The thesis is therefore primarily focused on psychometric quality of the presented items and on the structure mapping of factors of the ASI in Czech setting. Secondarily it describes what the ASI says about Czech society. The conversion and validation of the ASI was made on a representative sample numbering 120 respondents in line with selection quotas. For the measurement of psychometric quality of the questions asked in the ASI, Cronbach's alfa was used as well as discriminability, skewness and kurtosis. Exploratory and confirmatory factor analyses were used for working with the factors and structure of the ASI. As for determining the content validity of the ASI, scenarios evaluated through Spearman's correlation coefficient with the included items, were employed. The results showed that the items of hostile sexism dispose of a psychometric quality unlike the items of benevolent sexism. The items dealing with...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsexismuscs_CZ
dc.subjectambivalentní sexismuscs_CZ
dc.subjecthostilní a benevolentní sexismuscs_CZ
dc.subjectdotazníkcs_CZ
dc.subjectsexismen_US
dc.subjectambivalent sexismen_US
dc.subjecthostile and benevolent sexismen_US
dc.subjectquestionaireen_US
dc.titleTeorie ambivalentního sexismu a techniky jeho zjišťovánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-01-21
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId174529
dc.title.translatedAmbivalent sexism theory and techniques of its detectionen_US
dc.contributor.refereeLukavská, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje teorii ambivalentního sexismu a technice jeho měření. Hlavním cílem této práce je převod a validizace 22 - položkového Inventáře ambivalentního sexismu vůči ženám (ASI, Glick & Fiske, 1996) a tímto způsobem je také ověřována platnost teorie ambivalentního sexismu, z níž dotazník ASI vychází, pro českou populaci. Práce se tedy primárně zaměřuje na psychometrickou kvalitu přeložených položek a na mapování struktury faktorů dotazníku ASI v českém prostředí. Sekundárně popisuje, co dotazník ASI říká o české společnosti. Převod a validizace ASI probíhaly na reprezentativním vzorku o velikosti 120 respondentů/tek dle kvótního výběru. Pro měření psychometrické kvality přeložených položek ASI bylo použito Cronbachovo alfa, diskriminační schopnost, šikmost, špičatost. Pro práci s faktory a strukturou faktorů dotazníku ASI bylo použito explorativní a konfirmativní faktorové analýzy. Pro zjišťování obsahové validity dotazníku ASI byly využity scénáře, které byly vyhodnoceny prostřednictvím Spearmanova korelačního koeficientu s přeloženými položkami. Výsledky ukázaly, že položky hostilního sexismu disponují psychometrickou kvalitou na rozdíl od položek benevolentního sexismu, jako nejproblematičtější se ukázaly položky protektivního paternalismu. Koncept sexismu Glick a Fiske...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis is dealing with the theory of ambivalent sexism and the technique of how to measure it. The main goal of the thesis is the conversion and validation of the 22 - item Ambivalent Sexism Inventory toward Women (ASI, Glick & Fiske, 1996) and through this inventory, the validity of the ambivalent sexism theory, from which the inventory stems from, on the Czech population. The thesis is therefore primarily focused on psychometric quality of the presented items and on the structure mapping of factors of the ASI in Czech setting. Secondarily it describes what the ASI says about Czech society. The conversion and validation of the ASI was made on a representative sample numbering 120 respondents in line with selection quotas. For the measurement of psychometric quality of the questions asked in the ASI, Cronbach's alfa was used as well as discriminability, skewness and kurtosis. Exploratory and confirmatory factor analyses were used for working with the factors and structure of the ASI. As for determining the content validity of the ASI, scenarios evaluated through Spearman's correlation coefficient with the included items, were employed. The results showed that the items of hostile sexism dispose of a psychometric quality unlike the items of benevolent sexism. The items dealing with...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV