Vliv sociodemografických charakteristik, prostředí, blízkých osob a ekonomického kapitálu na hodnoty a životní styl jednotlivce
The influence of sociodemografic characteristics, enviroment and economic capital on values and lifestyle
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11386Identifiers
Study Information System: 37429
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kuchař, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
27. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Práce se věnuje životnímu stylu jedinců v České republice, respektive jeho dvěma částem: hodnotovým orientací a způsobu trávení volného času. * . . . . V úvodní části jsou vymezeny pojmy životní styl, hodnotové orientace a volný čas, je zde také nastíněn jejich vývoji. Druhá část se zabývá popisem použitých datových souborů a operacionalizací proměnných. Použity byly tři datové soubory. Soubor Koheze z roku 2006, který byl využit především pro analýzy volnočasových aktivit. Dále rozsáhlý, soubor Market, Media and Lifestyle z roku 2004, který sloužil к analýzám zaměřeným na hodnotové orientace. Pro srovnání s jinými zeměmi byla použita také proměnná z mezinárodního datového souboru European Social Value z roku 1999. Následuje analytická část, jejímž cílem je prokázat či vyvrátit vliv sociodemografických charakteristik, prostředí, vzdělání blízkých lidí a ekonomického kapitálu na životní styl, konkrétně na utváření hodnotové orientace a na strukturu a objem volného času.
This work focuses on lifestyle. For the purpo se o f this work life style was reduced only to values and leisure. The qu estion is ho w are values and leisure influenced by s oc io d em o gr af ic factors, living envi romen t, education o f close people and eco n om ic capital. There are four main life values orientations: family, success and con su mp ti on , restful life and immaterial life. Life values are influenced by s o cio dem ogr afi c factors and econ om ica l capital, h o w e v e r exp lained variance is quite low at all values orientation except for success and con sumption. Family life is typical mainly for w o m en the same as te nd enc y to immaterial life. Success and co ns u m p ti o n prefer men. Immaterial way o f life prefer mainly highly edu cated people. The life orient ate d on profit and con su mp ti on is typical for youth and for people with highe r earnings. The o w en s h ip o f real property, the marrital status, living en v i ro m e n t and has no significant effect on life values. More than h a l f o f czech popula tio n is cont ent with the way they spend their leisure time. A m o n g most frequent activities belong wa tc hi ng TV, video and DVD, ho u s ew o r k and ga r den w or k, reading p opu la r books and maga zine s and sport. Czec h people su ppose they watch...