Show simple item record

The mural paintings in Karlštejn castle in the light of the restoration effects
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorUchytilová, Barbora
dc.date.accessioned2019-11-29T10:52:57Z
dc.date.available2019-11-29T10:52:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/112119
dc.description.abstractNástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů Diplomová práce se zabývá téměř veškerými nástěnnými malbami na hradě Karlštejn, jenž dohromady tvoří promyšlený ikonografický program. Práce se věnuje malbám v kaplích tzv. Císařského paláce, dále tzv. Sálu předků, kde se původně nacházela vyobrazena genealogie předků Karla IV., kostelu Panny Marie a kaple sv. Kateřiny v Mariánské věži, tzv. schodištním cyklům a Kapli sv. Kříže v prostorách Velké věže. Práce se zabývá nástěnnými malbami nejen ve světle restaurátorských zásahů, které mohly poznamenat a ovlivnit vzhled maleb oproti jejich původní podobě. Sledovaní vzniku přemaleb a následný ikonografický rozbor je v práci opřen o restaurátorské zprávy, stavebně-historické průzkumy a archiválie spojené s poslední velkou přestavbou hradu Karlštejna, jež byla vedena z Vídně architektem Friedrichem Schmidtem a Josefem Mockerem. Klíčová slova: Středověk, nástěnná malba, 14. století, hrad Karlštejn, kaple sv. Kříže, Mistr Theodorik, Karel IV.cs_CZ
dc.description.abstractThe mural paintings in Karlštejn castle in the light of the restoration effects This thesis focuses on the mural paintings located in Karlštejn castle. These mural paintings form a complex iconography of the entire castle, which weaves together all the sacred spaces of the castle, culminating in the Chapel in the Great Tower. The thesis deals with the mural paintings situated in two chapels in the first floor of the Imperial palace, so-called the Hall of Ancestors, where the genealogy of Charles IV. originally decorated this hall, the Church of the Virgin Mary and the Chapel of Saint Catherine inside the Marian Tower, on the walls of the staircase and in the Chapel of the Holy Cross, inside the Great Tower, not only in the light of the restoration effects, which may have affected and influenced the original appearance. Tracking of the origin of the re- paintings, followed by an iconographical analysis, draws from the restoration reports and archives connected with the last major reconstruction of the castle, which was led from Vienna by architects Fridrich Schmidt and Josef Mocker. I analyse their iconography and authorship, and evaluate the restoration efforts carried out in the last centuries. Key words: Middle Ages, mural paintings, 14th century, Karlštejn castle, Chapel of the Holly Cross, Master...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectMiddle Agesen_US
dc.subjectmural paintingsen_US
dc.subject14th centuryen_US
dc.subjectKarlštejn castleen_US
dc.subjectChapel of the Holly Crossen_US
dc.subjectMaster Theodoricusen_US
dc.subjectCharles IVen_US
dc.subjectStředověkcs_CZ
dc.subjectnástěnná malbacs_CZ
dc.subject14. stoletícs_CZ
dc.subjecthrad Karlštejncs_CZ
dc.subjectkaple sv. Křížecs_CZ
dc.subjectMistr Theodorikcs_CZ
dc.subjectKarel IVcs_CZ
dc.titleNástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-12
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId209842
dc.title.translatedThe mural paintings in Karlštejn castle in the light of the restoration effectsen_US
dc.contributor.refereeNespěšná Hamsíková, Magdaléna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů Diplomová práce se zabývá téměř veškerými nástěnnými malbami na hradě Karlštejn, jenž dohromady tvoří promyšlený ikonografický program. Práce se věnuje malbám v kaplích tzv. Císařského paláce, dále tzv. Sálu předků, kde se původně nacházela vyobrazena genealogie předků Karla IV., kostelu Panny Marie a kaple sv. Kateřiny v Mariánské věži, tzv. schodištním cyklům a Kapli sv. Kříže v prostorách Velké věže. Práce se zabývá nástěnnými malbami nejen ve světle restaurátorských zásahů, které mohly poznamenat a ovlivnit vzhled maleb oproti jejich původní podobě. Sledovaní vzniku přemaleb a následný ikonografický rozbor je v práci opřen o restaurátorské zprávy, stavebně-historické průzkumy a archiválie spojené s poslední velkou přestavbou hradu Karlštejna, jež byla vedena z Vídně architektem Friedrichem Schmidtem a Josefem Mockerem. Klíčová slova: Středověk, nástěnná malba, 14. století, hrad Karlštejn, kaple sv. Kříže, Mistr Theodorik, Karel IV.cs_CZ
uk.abstract.enThe mural paintings in Karlštejn castle in the light of the restoration effects This thesis focuses on the mural paintings located in Karlštejn castle. These mural paintings form a complex iconography of the entire castle, which weaves together all the sacred spaces of the castle, culminating in the Chapel in the Great Tower. The thesis deals with the mural paintings situated in two chapels in the first floor of the Imperial palace, so-called the Hall of Ancestors, where the genealogy of Charles IV. originally decorated this hall, the Church of the Virgin Mary and the Chapel of Saint Catherine inside the Marian Tower, on the walls of the staircase and in the Chapel of the Holy Cross, inside the Great Tower, not only in the light of the restoration effects, which may have affected and influenced the original appearance. Tracking of the origin of the re- paintings, followed by an iconographical analysis, draws from the restoration reports and archives connected with the last major reconstruction of the castle, which was led from Vienna by architects Fridrich Schmidt and Josef Mocker. I analyse their iconography and authorship, and evaluate the restoration efforts carried out in the last centuries. Key words: Middle Ages, mural paintings, 14th century, Karlštejn castle, Chapel of the Holly Cross, Master...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV