Klavírní hra v rozvoji hudebnosti v hudebně pohybových činnostech
Piano play in the musicality development and in activities of musc-movements
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111941Identifikátory
SIS: 201049
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tichá, Libuše
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Klavírní hra, hudebně pohybové činnosti, mladší školní věkKlíčová slova (anglicky)
Piano play, musical movement activities, younger school ageHlavním tématem této diplomové práce je rozvoj hudebnosti a hudebně pohybových činností prostřednictvím klavírních skladeb u dětí v mladším školním věku. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část vychází z ontogenetických, fyziologických a psychologických zákonitostí tohoto období. Dále se zabývá prostředky, které ovlivňují hudebnost dítěte a na závěr této části je popsán vztah klavírní hudby a pohybu a jsou vyjmenovány základní hudebně pohybové činnosti a jejich důležité aspekty. Druhá část diplomové práce, která je částí praktickou se zvolením kvalitativního přístupu výzkumu, vychází z těchto teoretických poznatků. Praktická část práce se zabývá klavírními skladbami a jejich obsahem k pohybovému vyjádření. Jsou určeny cíle, výzkumné otázky, metody a techniky výzkumu. Pro výzkum byly zvoleny tři skladby od P. Ebena a Snění od Schumanna. Před každou hudebně pohybovou činností byla zvolena vhodná motivace a případně zařazena průpravná cvičení. Každá vybraná skladba je zaměřena na rozličné problematiky, kde prostřednictvím pohybu mohou děti lépe pochopit problematiky v daných skladbách. Pro hudebně pohybové činnosti byly zvoleny běžné aktivity, které vycházejí z přirozeného světa dítěte. Výsledky výzkumu jsou zapisovány v tabulkách. Byla zde možnost pozorovat a srovnat děti s...
The main theme of this diploma thesis is the development of musicality and musical movement activities through piano compositions of children at the younger school age. The thesis consists of theoretical and practical part. Theoretical part is based on ontogenetic, physiological and psychological patterns of this period. Furthermore, it deals with the means of musicality influence of the child and at the end of this part the relationship of piano music and movement is described and the basic musical movement activities and their important aspects are listed. The second part of the thesis, which is a practical part with the choice of qualitative research approach, is based on these theoretical findings. The practical part deals with piano compositions and their content for movement expression. Objectives, research questions, methods and research techniques are identified. Three pieces by P. Eben and Dreaming by Schumann were chosen for the research. Before each musical movement activity, appropriate motivation was chosen and training exercises were included. Each song is focused on a variety of issues where children can better understand issues in the songs. For musical and physical activities, common activities have been chosen, based on the natural child world. Research results are recorded in...