Motivace tělesně postižených dospělých k dalšímu profesnímu vzdělávání
Motivation of Physically Disabled Adults for Vocational Education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111895Identifiers
Study Information System: 210234
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vojtko, Tibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
10. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
zdravotní postižení|handicap|účast na vzdělávání|další profesní vzdělávání|pracovní rehabilitaceKeywords (English)
physical disability|handicap|participation in education|vocational education|work rehabilitationCílem práce je porovnání dalšího profesního vzdělávání osob se zdravotním postižením a osob bez postižení. Hlavním východiskem práce jsou výstupy výzkumů Českého statistického úřadu Šetření o vzdělávání dospělých (2016) a Vzdělávání zaměstnaných osob (2015) a dvou analy- tických zpráv projektu Kooperace, které byly realizovány v letech 2013-2015 Fondem dalšího vzdělávání a publikovány v roce 2015. Nejprve se věnuji charakteristice dalšího profesního vzdělávání a dále podrobně rozvíjím tematiku důvodů a překážek účasti v dalším profesním vzdělávání. Následně věnuji pozornost dalšímu profesnímu vzdělávání osob se zdravotním po- stižením, přičemž vymezuji tuto skupinu, popisuji systém pracovní rehabilitace a přibližuji si- tuaci zaměstnávání této skupiny. Nakonec se u této skupiny zaměřuji na oblast důvodů a pře- kážek účasti v dalším profesním vzdělávání. Poté komparuji podoby, resp. výskyt důvodů a pře- kážek účasti v dalším profesním vzdělávání u osob se zdravotním postižením a osob bez zdra- votního postižení (resp. celou dospělou populací České republiky).
The aim of this thesis is to compare vocational education and training of persons with disabili- ties and persons without disabilities. Furthermore, the main starting point of the thesis is the outputs of the Czech Statistical Office's Adult Education Survey (2016) and Continuing Voca- tional Training Survey (2015) and two analytical reports of the Cooperation project, which were implemented by the Continuing Education Fund in 2013-2015 and published in 2015. Firstly, I deal with the characteristics of vocational education and training and then I further develop the topic of reasons and obstacles to participation in vocational education and training. Sub- sequently, I tackle the vocational education and training of people with disabilities - I define this group and also describe the system of work rehabilitation and employment. Finally, the focus is shifted on the reasons and obstacles to participation in vocational education and trai- ning. Last but not least, the forms are compared or more precisely the occurrence of reasons and obstacles to participation in vocational education and training for persons with disabilities and persons without disabilities (or rather the entire adult population of the Czech Republic)