Účinné přesvědčovací techniky a faktory využívané propagandistickými a dezinformačními zdroji
Effective Persuative Techniques and Factors Used by Propaganda and Disinformation Resources
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111828Identifiers
Study Information System: 203011
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Sněhotová, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Přesvědčování|propaganda|média|dezinformace|komunikace|sociální sítěKeywords (English)
persuasion|propaganda|media|disinformation|communication|social networksV dnešní době se téma přesvědčování stává aktuálním v souvislosti s neustálým tokem informací, ze kterých je těžké vybrat ty pravdivé. Každý z nás poznává svět prostřednictvím jistých vzorců selektivního vnímání, které nám umožňují vidět svět na základě našich přesvědčení. Cílem mé práce je proto najít odpověď na některé otázky ohledně využívání persvaze v propagandistických a dezinformačních médiích a poskytnout přehled pro základní orientaci v této problematice. Například jaké jsou dnes způsoby, kterými se nám mocní snaží dostat do hlavy a co v jejich působení hraje klíčovou roli. Odpovědi na ně je třeba znát, abychom se dokázali pohybovat ve světě, kde se začíná "lež" označovat pojmem "alternativní pravda". Při psaní práce jsem čerpala z odborných publikací, článků a výzkumných studií. V literárně přehledové části se zaměřuji na úvod do problematiky, význam mé práce a definuji klíčové pojmy mé práce. Dále se zabývám procesem změny postoje, jeho modely a faktory intervenujícími v procesu přesvědčování na straně zdroje, zprávy i příjemce. Posledním tématem je propaganda a dezinformace a techniky, které užívá, a to i v prostředí internetu a nových médií. Návrh výzkumného projektu bude mít kvantitativní design. Navrhuji v něm českou verzi replikace korelačního výzkumu provedené Pennycookem a Randem...
The topic of persuasion becomes current these days, with a permanent stream of information, from whose is hard to pick the true ones. Every one of us gets to know the world according to certain figures of selective perception, that permit us to see the world according to our beliefs. My work aims to find the answer on several questions about the use of persuasion in propagandistic and disinformation media a make a basic overview of this topic. The answer to these questions is important to know, so we can get about this world, where "lie" is called "alternative truth". To write my thesis, I used academic journals, articles, and studies. In the theoretical part, I introduce the topic and its importance and define the keywords of my work. Next, I describe the topic of attitude change, its models and factors that intervene in the persuasion process on the side of the source, message, and the receiver. The last is propaganda and dezinformation and its techniques used in the environment of the new media. The draft of my research project has a qualitative design. I propose there the Czech version of replication of the correlation study made by Pennycook and Rand (2019), that aims to look at the psychological profile of the recipient of fake news. I investigate the correlation between analytical thinking,...