Vnímání času dětmi předškolního a mladšího školního věku
Perception of Time in Pre-school and Primary School Children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111808Identifiers
Study Information System: 201746
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vnímání času, vývoj dítěte, předškolní věk, mladší školní věkKeywords (English)
Perception of Time, Child's Development, Pre-school Age, Primary School ChildrenV teoretické části této práce shrnuji s využitím odborné literatury některá východiska a poznatky k tématu času, časové perspektivy, vnímání času, zvláště pak u dětí předškolního a mladšího školního věku, charakteristiky těchto období i charakteristiky chápání času u těchto dětí, a věnuji se krátce i tomu, jak dospělí učí děti hodiny a čas. V empirické části se pak věnuji svému kvalitativnímu výzkumu, rozhovorům s dětmi ve věku od tří do deseti let. Mým cílem bylo přiblížit se a více pochopit, jak v praxi takto staré děti chápou čas a různé časové pojmy a jak se v nich orientují, jak umí čas odhadovat a jaké je jejich pojetí mládí a stáří, a to jak obecné, tak i u jejich blízkých osob.
In the theoretical part of this work I summarize with the theoretical background and findings on the topic of time, time perspective, perception of time, especially in pre-school children and primary school children, characteristics of these periods and characteristics of understanding of time in this age, and I discuss briefly how adults teach children hours and time. In the empirical part, I focus on my qualitative research - interviews with children aged three to ten. My aim was to get closer and understand how these children view time and different time concepts, how they can reckon time and what is their concept of youth and old age, both in general and with their loved ones.