Sprachkorpora im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Corpora in teaching German as a foreign language
Jazykové korpusy ve výuce němčiny jako cizího jazyka
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111576Identifikátory
SIS: 202320
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneider, Thomas
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
2. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
jazykový korpus|německý jazyk|výuka němčiny jako cizího jazyka|praktická cvičeníKlíčová slova (anglicky)
corpora|german language|teaching german as a foreign language|practical excerciseTato práce představuje možnosti využití jazykových korpusů ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Po základní definici korpusu a podstaty korpusové lingvistiky představuje možnosti vlivu korpusu jak na tvorbu učebních materiálů (nepřímé využití), tak na konkrétní výuku (přímé využití). Práce dále charakterizuje metodu Data-driven learning a celkově zasazuje využití korpusů ve výuce do kontextu komunikativního přístupu v didaktice. Praktickým výsledkem práce je set pěti pracovních listů vytvořených za pomoci německých a českých korpusů Das Deutsche Referenzkorpus, Das Digitale Wörterbuch der deutschen Sprache a Český národní korpus. Tyto listy představují různé typy cvičení a demonstrují tak široké možnosti využití korpusů ve výuce němčiny. Jejich podstatnou součástí je i metodický komentář pro učitele. Na základě sekundární literatury a vlastního pozorování představuje práce typologii korpusových cvičení a komentuje výhody a nevýhody jednotlivých zmiňovaných korpusů s ohledem na vytváření výukových materiálů. KLÍČOVÁ SLOVA jazykový korpus, německý jazyk, výuka němčiny jako cizího jazyka, praktická cvičení
This thesis aims to explore the use of language corpora in teaching German as a foreign language. The Theoretical part defines the terms such as corpus and corpus linguistics and discusses their application in both the creation of teaching materials (indirect use) and in actual foreign language classrooms (direct use). Furthermore, the thesis addresses the data-driven learning method and puts the use of corpora in language teaching in the context of the communicative approach in didactics. The final product of the Practical part is a set of five worksheets that were created based on two German and one Czech corpora, Das Deutsche Referenzkorpus, Das Digitale Wörterbuch der Deutschen Sprache and the Czech National Corpus. These lists, which are also supplemented with a methodological commentary for teachers, constitute various types of exercises, thus demonstrating a wide array of uses of corpora in teaching German. Based on both the secondary literature and author's analysis, the thesis provides a typology of corpus-based exercises and comments on the individual attributes of the used corpora as a potential source of teaching material. KEYWORDS corpora, german language, teaching german as a foreign language, practical excercise