Kompetitivní a kooperativní hra ve volnočasové pedagogice
Kompetitive and Cooperative Game in Leasuer Time Pedagogy
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111544Identifiers
Study Information System: 204716
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kooperace|spolupráce|kooperativní hra|kompetice|soutěž|Junák - český skaut|volnočasová pedagogikaKeywords (English)
Cooperation|cooperative game|competition|Junak - Czech Scouting|leisure time pedagogyTato bakalářská práce pojednává o kompetitivní a kooperativní hře ve volnočasové pedagogice. Hlavním cílem bakalářské práce je charakterizovat na základě studia odborné literatury tyto dva typy her a porovnat zjištěné poznatky s Teoretická část začíná vymezením pojmů volnočasová pedagogika a hra ve volnočasové pedagogice. Dále je věnována pozornost hře v kontextu skautské výchovy. V dalších kapitolách je pak podrobněji popsána kompetitivní a kooperativní hra. V empirické části jsou prezentovány výsledky výzkumné sondy provedené ve dvanácti skautských oddílech. Vedoucí byli dotazováni na využívání kompetitivních a kooperativních tím související témata (motivace a hodnocení dětí, reflexe, chování, plánování cílů). Závěrem výzkumné sondy je, že zjištěná praxe ve skautských oddílech koresponduje s teoretickými poznatky zjištěnými z odborné literatury.
This bachelor thesis deals with competitive and cooperative game in leisure time pedagogy. The main aim of this bachelor thesis is to characterize these two types of games on the basis of the study of literature and to compare the findings with the practice in scout troops. The theoretical part begins by defining the terms leisure-time pedagogy and play in leisure-time pedagogy. Furthermore, attention is paid to play in the context of scout education. The following chapters describe the competitive and cooperative game in more detail. In the empirical part are presented results of the research probe conducted in twelve scout troops. Leaders were asked about the use of competitive and cooperative games and related themes (motivation and evaluation of children, reflection, behavior, planning goals). The conclusion of the research probe is that the found practice in scout troops corresponds to the theoretical findings found in the literature.