Gamelan jako aktér: Život javánského gamelanu v Praze
Gamelan as an Actor: Life of Javanese Gamelan in Prague
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111543Identifiers
Study Information System: 210799
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Consultant
Havelková, Tereza
Referee
Šidlo Friedl, Marian
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
3. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gamelan|karawitan|actor-network teorieKeywords (English)
gamelan|karawitan|actor-network theoryTato práce se zabývá životem javánského gamelanu v Praze. Předmětem autorova záměru je jednak vysvětlit rozdíly v životech těchto nástrojů, zároveň ale také předložit obecnější závěry týkající se je jejich rolí v sociálním kontextu, které vyplývají na povrch, když k těmto nástrojům nepřistupujeme jako k předmětům, nýbrž k aktérům podněcujícím v člověku určité jednání a smýšlení. Jinými slovy, autor analyzoval způsoby, jak lidé, kteří s těmito nástroji přicházeli do kontaktu, popisují svůj vztah k těmto nástrojům, nebo co považují za nejhodnotnější aspekt při hře na javánský gamelan. Zatímco v případě gamelanu z Liběchova bylo možné u lidí, kteří s ním přicházeli do kontaktu, spatřovat fascinaci nástroji, které se do Československa dostali roku 1989 díky diplomatické spolupráci Československa a Indonéské republiky, v případě gamelanu z Velvyslanectví Indonéské republiky v Praze zde prohlubovali kompetence hry na gamelan zejména lidé, kteří v Indonésii nějakou dobu strávili. V této práci, která je převážně příkladem hudebně-etnografického výzkumu založeném na zúčastněném pozorování, zároveň však pracuje s pramennými materiály historické povahy. Autor interpetuje nashromážděná data za pomoci prací sociologa a filosofa Bruna Latoura a etnomuzikologa Eliota Batese. Způsob, jak zacházejí s Actor-Network...
This work investigates the life of Javanese gamelan in Prague (the Czech Republic). The author's intention was both to show the differences between the lives of the two sets of instruments of Javanese gamelan that currently can be found there in the Czech Republic. In his argument, that is highly dependent on using the Actor-Network Theory, these instruments' different historical social roles, narratives, lie beyond their meanings as things, but can only be observed when understanding them as actors forsing people to particular behavior and way of thinking about them. In other words, the author analysed the way how people who had ever played one or both these gamelans describe their relation to these instruments or what they found to be the most valuable aspect for them about playing Javanese gamelan in Prague. While a strong fascination by the gamelan instruments from the Liběchov castle can be observed among people who had played them after they were brought to the Czechoslovakia in 1989 as a result of the Czechoslovakia-Indonesian diplomatic relation, in case of the gamelan possessed by Embassy of Indonesia in Prague, mainly people who had already been to Indonesia in person become those who furthermore currently spread the competence of playing the Javanese gamelan in the Czech Republic. In...