Magnificat J. D. Zelenky v kontextu dobové tvorby
Magnificat by J. D. Zelenka in the context of period composition
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111535Identifiers
Study Information System: 211361
Collections
- Kvalifikační práce [20636]
Author
Advisor
Referee
Hlávková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
3. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
baroko|magnificat|Drážďany|duchovní hudba|Jan Dismas Zelenka|Johann David Heinichen|Johann Joseph Fux|Nicola PorporaKeywords (English)
baroque|magnificat|Dresden|church music|Jan Dismas Zelenka|Johann David Heinichen|Johann Joseph Fux|Nicola PorporaPředmětem této práce je zhudebnění Magnificat v tóninách D dur a C dur Jana Dismase Zelenky a jejich srovnání s dobovými kompozicemi. Zpočátku práce odpovídá na otázku, co Magnificat je a jak bylo v průběhu dějin zhudebňováno. Následně je věnována pozornost důležitým událostem v životě drážďanské Hofkapelle, které později významně ovlivnily podmínky Zelenkovy tvorby i její konkrétní podobu. V rámci přehledu jsou zmíněna zhudebněná Magnificat Zelenkových a Heinichenových předchůdců v Hofkapelle. Poté se práce zabývá Zelenkovými skladbami Magnificat a v hlavní části práce je porovnává s 33 Magnificat dobových skladatelů. Analýza ukázala jistou spojitost Zelenkova Magnificat C dur s Magnificat C dur Johanna Josepha Fuxe a rovněž i Zelenkova Magnificat D dur s kompozicemi Johanna Davida Heinichena. Klíčová slova: Jan Dismas Zelenka, Magnificat, Drážďany, baroko, duchovní hudba, Johann Joseph Fux, Johann David Heinichen, Nicola Porpora
The topic of this bachelor thesis is the analysis of Jan Dismas Zelenka's Magnificat D major and C major and their comparison with contemporary compositions. Firstly the thesis deals with the question what Magnificat is and with ways of its treatment in the history of music. Next an emphasis is put on the important events in the life of the Hofkapelle of Dresden, on the events which later influenced the conditions of Zelenka's works and their concrete shape. Also the Magnificats of Zelenka's and Heinichen's predecessors in the Hofkapelle are mentioned. Subsequently the thesis is concerned with both Zelenka's works of Magnificat and in the main part it compares them with another 33 Magnificats of great contemporary composers. The analysis showed a certain connection of the Zelenka's Magnificat C major with the Magnificat C major of Johann Joseph Fux and also the connection of the Zelenka's Magnificat D major with compositions of Johann David Heinichen. Key words: Jan Dismas Zelenka, Magnificat, Dresden, baroque, church music, Johann David Heinichen, Johann Joseph Fux, Nicola Porpora