Didaktické situace pro výuku matematiky ve francouzštině
Didactical situations for teaching mathematics in French
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111503Identifikátory
SIS: 143590
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondrová, Naďa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy francouzský jazyk - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
3. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
CLIL, bilingvní výuka, cizojazyčná výuka, imerzní výuka, výuka matematiky, problémová výuka, podnětná výuka, francouzština jako cizí jazyk, komunikativní přístup, akční přístup, výuka na SŠ, konstruktivismus, integrace, francouzský jazyk, kvadratická rovniceKlíčová slova (anglicky)
CLIL, bilingual education, education in foreign languages, immersive education, teaching mathematics, problem solving method in education, inspiration and thought-provoking education, French as a foreign language, communicative approach, action learning, higher secondary school education, constructivism, integration, French language, quadratic equationPráce se zabývá výukou matematiky ve francouzském jazyce pomocí metody CLIL na střední odborné škole. Akronymy CLIL (Content and Language Integrated Learning), EMILE (Enseignement de Matières par Intégration d'une Langue Etrangère) nebo např. AICL (Apprentissage Intégré d'un Contenu et d'une Langue) označují integrovanou výuku nejazykového předmětu a cizího jazyka. Cíle takové výuky jsou vždy dva. V první řadě jde o cíl obsahový (např. získání konkrétní odborné znalosti či dovednosti v matematice) a v druhé řadě o cíl jazykový (např. získání potřebné slovní zásoby a větných konstrukcí pro diskusi o řešení kvadratické rovnice ve francouzštině). Na základě studia literatury, analýzy vzdělávacích materiálů CLIL a zejména v souladu s teoretickými východisky této metody (konstruktivismus, problémová výuka, kritické myšlení, akční a komunikativní přístup) byl připraven plán výuky zaměřený na téma kvadratické rovnice. Experimentální výuka byla realizována v prvním ročníku střední odborné školy, kde je francouzský jazyk vyučován jako druhý cizí jazyk. Hlavním cílem práce kromě samotné realizace výuky a její následné analýzy bylo výuku následně zhodnotit ze dvou hledisek, v první řadě kvalitativně na základě videozáznamů z odučených hodin, žákovských řešení, hospitačních formulářů, terénních poznámek a...
The diploma thesis focuses on learning Maths through French language using the CLIL method at a secondary vocational school. The acronym CLIL (Content and Language Integrated Learning), EMILE (Enseignement de Matières par Intégration d'une Langue Etrangère) or e.g. AICL (Apprentissage Intégré d'un Contenu et d'une Langue) refers to integrated learning of a content-based subject through an additional language. There are always two aims of such tuition. The first aim is the content goal (e.g. to gain particular specialized knowledge or skill in mathematics); the second aim is the language goal (e.g. to learn essential vocabulary and sentence structures in order to lead a discussion concerning the solution of a quadratic equation in the French language). Based on a literary research, analysis of educational CLIL materials, and especially in connection with theoretical grounds of the method (constructivism, problem-solving, critical thinking, active and communicative approach) there was established a study plan focusing on the topic of quadratic equations. The experimental tuition was put into practice with the 1st year students of a secondary school, where the French language is taught as the second foreign language. The main objective, apart from the tuition itself and its analysis, was to assess the...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Specifika distančního vzdělávání na malé vesnické škole z pohledu učitelů
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVokatá, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 11. 1. 2023Tato diplomová práce se zabývá specifiky distančního vzdělávání na malé vesnické škole z pohledu učitelů v období školního roku 2020/2021 a nucené uzávěry škol v důsledku celosvětové pandemie Covid 19. V teoretické části ... -
Možnosti využití volnočasové a zážitkové pedagogiky ve vztahu k výuce biologie a přírodopisu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENORybka, Jakub (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2023)Datum obhajoby: 7. 6. 2023This bachelor thesis deals with experiential education and leisure education and possibilities of using their aspects in schools teaching, especially in Biology and Natural history. There is a need for clarification of ... -
Úroveň porozumění základům genetiky a molekulární biologie u žáků gymnázií a druhého stupně základních škol
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMachová, Markéta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 18. 2. 2022Genetika je součástí sekundárního vzdělávání již desítky let. Výzkumy výsledků přírodovědného vzdělávání ale již delší dobu poukazují na to, že žáci si z výuky odnášejí různé typy miskoncepcí bez pochopení základních ...