Postmoderna v Čechách: Teorie v praxi/Praxe v teorii
Postmodernism in Bohemia Theory in Practice / Practice in Theory
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111250Identifiers
Study Information System: 147099
Collections
- Kvalifikační práce [20640]
Author
Advisor
Referee
Morganová, Pavlína
Pospiszyl, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Visual Arts
Department
Institute of Art History
Date of defense
25. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
postmodernismus|neoexpresionismus|české umění|80. léta 20. století|nová vlna|generaceKeywords (English)
Postmodernism|Neoexpressionism|Czech Art|1980s|New Wave|GenerationDisertační práce se zabývá českým uměním v období osmdesátých let 20. století a tím, jak bylo reflektováno v souvislosti s dobově aktuál- ním pojmem postmodernismu. Jako široce diskutované téma vstupuje postmodernismus na domácí scénu v polovině osmdesátých let, kdy vznikají klíčové texty (především Jany a Jiřího Ševčíkových a Ludvíka Hlaváčka) a kdy se konají první Konfrontace, výstavy studentů pražských vysokých uměleckých škol. Dobová praxe identifikovala postmoderní tendence ve výtvarném umění s tvorbou mladých umělců. Nová malba nebo nové umění tak bylo vnímáno a interpretováno jako projev nebo manifestace životních, etických a politických postojů umělců "postmoderní generace". Podstatné přitom byly generační divadelní, hudební a obecně performativní ak- tivity (soubory Pražské pětky, vernisážová hudební vystoupení Martina Johna a Vladimíra Skrepla, hudební skupina Václava Stratila, Margity Titlové Ylovsky a Vladimíra Merty Apage Satanas ad). Práce poukazuje na některé sdílené projevy generační postmoderní "nálady" a v detailnějším záběru pak v tomto výkladovém rámci interpretuje tvorbu vybraných umělců (Martin John, Vladimír Skrepl, František Skála, Martin Mainer, Jiří Kovanda, Margita Titlová Ylovsky, Jiří Surůvka ad.).
The thesis deals with Czech art of the 1980s and with the way it was at its own time reflected in relation to the concept of postmodernism. As a widely discussed topic postmodernism enters Czech art scene in the middle of the 80s. At that time key texts were written (primarily by Jana and Jiří Ševčíks and Ludvík Hlaváček) and first unofficial exhibitions of students of Prague art academies known as Confrontations took place. "New painting" or "new art" was interpreted and perceived as an expression or manifestation of the ethical, political and life attitudes of the "postmodern generation". In this context generational theatrical, musical and performative activities were of particular importance (theatre ensembles of Pražská pětka, musical performances of Vladimír Skrepl and Martin John at the openings of their exhibitions, Vaclav Stratil's, Margita Titlova Ylovsky's and Vladimír Merta's band Apage Satanas and others). The thesis discuses some shared attributes of postmodern "mood" and in this broad framework interprets work of some particular artists (Martin John, Vladimír Skrepl, František Skála, Martin Mainer, Jiří Kovanda, Margita Titlová Ylovsky, Jiří Surůvka and others).